Sci/Tech

Deset događaja koji su obilježili nauku 2015.

Za sve one koji su rođeni u 80-tim godinama prošlog stoljeća, odraslima na "Povratku u budućnost", "Bijegu iz Njujorka" i brojnim drugim naučno-fantastičnim filmovima tog vremena, 2015. je predstavljala daleku budućnost, koju smo se ipak nadali jednog dana da doživimo.
Deset događaja koji su obilježili nauku 2015.

Svijet nam još duguje leteće automobile i lebdeće skejtborde, ali još nemamo ni reality programe gdje se zatvorenici bore do smrti, niti je Njujork postao apokaliptični zatvor, pa nije sve tako strašno.

Ovo je deset vijesti koje su obilježile nauku i tehnologiju 2015. godine.

Prva genetska modifikacija ljudske jajne ćelije: Ako stavimo etička pitanja na stranu, od ove godine možemo, barem teoretski, da stvaramo genetski modifikovane ljude - bebe bez genetskih bolesti, a uskoro i s odabranim poželjnim karakteristikama. Hoće li to dovesti do čovječanstva koje će se dijeliti na "organske" i "GMO ljude"?

Uspjeh njemačkih fizičara u razvoju nuklearne fuzije: Nuklearna fuzija je "sveti gral" energetike, jer obećava jeftinu struju bez zagađenja i štetne radijacije, a gorivo za nju svugdje je oko nas. Institut "Maks Plank" je ove godine uspješno demonstrirao takozvani "stelarator" dizajn fuzionog reaktora, koji bi mogao da bude višestruko učinkovitiji od svih do sada isprobanih reaktora.

Otkriveni tragovi tekuće vode na Marsu: Potraga za vodom na Marsu zapravo je potraga za tragovima vanzemaljskog života unutar Sunčevog sistema. Od ranije se znalo da voda postoji u čvrstom stanju na polarnim kapama crvene planete, kao i u obliku vodene pare u atmosferi, ali ove godine su otkriveni prvi pouzdani tragovi tekuće vode na površini.

Robotska sonda "New Horizons" posjetila je Pluton: Nekad najudaljenija planeta Sunčevog sistema, danas najbliža patuljasta planeta Kujperovog pojasa, čovječanstvo je ove godine prvi put vidjelo iz velike blizine. Već prve fotografije postavile su više pitanja nego što su pružile odgovora, a u mjesecima koji slijede tek ćemo saznati odgovore na brojne misterije ove planete, jer će podaci iz kratkog preleta vrlo sporo stizati na Zemlju.

Otkrivena geološka aktivnost na Ceresu: Robotska sonda "Dawn", nakon što je 2011. godine posjetila patuljastu planetu Vesta, ove godine posjetila je i Ceres - najveći objekt u asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera. Naučnike je šokiralo otkriće svjetlih tačaka na površini, za koje se ispostavilo da su tragovi geološke aktivnosti.

Uspješno slijetanje rakete "Falcon 9": Nakon nekoliko spektakularnih neuspjeha, privatna raketa "Falcon 9" kompanije "SpaceX" uspješno je sletila nakon što je poslala teret u orbitu, i time označila dvije velike prekretnice u istraživanju svemira - početak jeftinih svemirskih letova i uspon privatnog preduzetništva u svemiru.

Otkriće Homo naledija, nove vrste ljudskog pretka: Novi Homo genusa - Homo naledi je, pretpostavlja se, prvi srodnik modernog čovjeka koji je ukrotio vatru i pokapao svoje mrtve.

Otkriveno mjesto sudara našeg svemira s paralelnim: Misteriozni signal u kosmičkom zračenju otkrio je mogućnost koja je do nedavno bila isključivo predmet teoretskih rasprava - postojanje paralelnih univerzuma. Otkriveno zračenje ispunjava većinu očekivanih svojstva kakva bi imalo mjesto sudara dva univerzuma.

Čestica koja bi dokazala postojanje 11 dimenzija: Fizičari koji rade na detektorima "ATLAS" i "CMS" Velikog hadronskog sudarača (LHC) nadaju se da su na pragu novog otkrića. Iako su još daleko od toga da budu sigurni, otkrivena je anomalija u podacima koja ukazuje na mogućnost postojanja dosad nepoznate elementarne čestice.

Ogromni okean ispod površine Saturnovog mjeseca: Nakon Jupiterovog mjeseca Evrope, otkriveno je još jedno mjesto u Sunčevom sistemu gdje sigurno postoji tekuća voda - Saturnov mjesec Enkelad. Ogromni spremnik vode zapravo je okean ispod cijele ledene površine tog mjeseca, a u tekućem stanju najvjerovatnije ga drže geotermalni izvori - idealne lokacije za nastanak života.

Izvor: Jutarnji.hr/Ivan Fischer