Komentar

Stav

Opozicija u Crnoj Gori: Ostali samo dugmići

Sva je prilika da je Zapadni Balkan prostor kojem je namijenjena sudbina da bude jedino izolovano ostrvo u Evropi.

Opozicija u Crnoj Gori: Ostali samo dugmići Foto: Anadolija
Edin Smailović
Edin SmailovićAutor
Al JazeeraIzvor

Kažu da je odlika racionalnog čovjeka da izvuče pouku iz poraza i u skladu sa tim preduzme određene korake kako bi bar zaustavio ili ublažio negativne posljedice. Opozicija u Crnoj Gori je još od poraza na izborima 30. avgusta 2020. godine se ne ponaša kao element koji vodi skup racionalnih ljudi.

Jer da je suprotno odmah nakon tih izbora lideri političkih partija koji su izgubili na njima trebali su podnijeti ostavke. Takođe, sa njima su istog momenta partije trebali napustiti i svi oni sa hipotekom nepotizma, korupcije i zloupotrebe državnih resursa.

Naravno, to se nije dogodilo. Sa istim kompromitovanim kadrovima se izašlo na megdan novoj vlasti na lokalnim izborima u oktobru prošle godine. Nije bilo nikakvih iznenađenja. Kako se očekivalo, opozicija je katastrofalno izgubila.

Nema sumnje da su na pobjedu aktuelne vlasti uticali i pomoć izvan Crne Gore, kao i socijalni populizam, ali bi poraz bio, potpuno sam siguran, manji da je opozicija adekvatno prestrojila redove što, naravno, nikome nije palo na pamet.

Potpuno ogoljivanje stvarnosti

Nakon poraza Đukanovića i njegovog odlaska sa čelne funkcije u DPS- u, za njegovog nasljednika imenovan je Danijel Živković iz Pljevalja. Radi se o mladom čovjeku koji iza sebe ne vuče repove afera i sumnjivih rabota tako karakterističnih za staru gardu u toj partiji. Dobro je što je novi predsjednik sa sjevera zemlje, upravo tamo gdje su i izgubili najviše glasača.

Ali samo imenovanje Živkovića, bez temeljnog čišćenja partije od lokala do vrha, neće imati nikakvog značaja. Naprotiv, samo će se dalji slobodan pad stranke nastaviti što će potvrditi i izbori u junu (ako se uopšte i održe u tom terminu).

I dok je DPS bar promijenio predsjednika, ostale partije opozicije spavaju snom pravednika. Reklo bi se da je tamo opšta euforija rezultatima izbora. A naravno nije.

Očigledno je da su lideri tih partija odlučili da idu do kraja. I da je puno važnija njihova sudbina od sudbine partije, glasača i na kraju države. Važno je da se oni još jednom ubace u parlament jer niko drugi to ne umije da radi osim oni.

Iako moralno kompromitovani, politički istrošeni, neharizmatični, njima njihov lik u ogledalu izgleda savršeno.

Ali to je manje važno. Ono što je očigledno jeste da prisustvujemo potpunom ogoljivanju stvarnosti. Nema nikakvih velikih interesa i vizija. Nema tu ničeg državničkog i liderskog. Ali zato ima pijačarskog, sitnošićardžijskog, tapkaroškog, sujetnog.

Rezultat parlamentarnih izbora u junu se teško može predvidjeti, ali se rezultat aktuelne opozicije itekako može: biće to potpuna katastrofa.

Nemoguća misija

Očekivati rezultat sličan onom koji je ostvario Đukanović na predsjedničkim izborima u aprilu mogu samo oni koji ništa ne znaju o političkim prilikama u Crnoj Gori. Đukanović je, ma šta mislili o njemu, čak i danas za dio glasača neko ko nesumnjivo ima harizmu i uliva povjerenje. To partijski apartdžici iz partija opozicije (pri tome mislim na sve partnere DPS u zadnjih 25 godina) nisu.

Crna Gora je mala i ovdje bukvalno svako zna ko se nečim okoristio, da li pljačkom državne imovine, stanom na račun građana itd.

Kao što sam ranije kazao, lideri opozionih partija su upitni i po moralnim, ali i poslovnim sposobnostima. Kao takvi, okružili su se sebi sličnima. Eliminišući svaku zdravu političku konkurenciju ostavili su stranke bez pravih kadrova i ljudi koji bi mogli imati uticaja na birače. Lišeni mogućnosti da koriste državne resurse njihove su partije postale mrtvi organizmi. Zaljubljeni u sebe i fotelje, odlučili su da sebično igraju do kraja.

Pored ovakve opozicije, ovako loša vlast ne treba da brine. Obezbijediće ubjedljivu većinu. To je dobra vijest za vlast, ali loša za građane. Svaka nekontrolisana vlast vodiće nas u nove probleme.

Zato Crnoj Gori i njenim građanima nasušno treba nova politička ponuda. Nekompromitovana, od ljudi od ličnog i intelektualnog integriteta. Ona nam treba jer loša opozicija svuda garantuje lošu vlast.

Ali pitanje je da li se ikakva opcija može izroditi do 11. juna. Realno, skoro pa nemoguća misija.

Zato se bojim da je ono što nas veoma brzo čeka vlast Vučićevskog tipa u kojoj je opozicija samo ikebana, a institucije samo forma. Sudeći po trenutnom rasporedu političkih snaga to nam ne gine.

Od opozicije će ostati samo dugmići

Ono što zaokružuje cijelu ovu konstrukciju je i uloga Zapada koji namjerava podržati i takvu vlast. Da se potpuno razumijemo, od priče o Evropi nema ništa. Crna Gora već dvije godine na tom putu ne čini ništa i da je stvarno htjela Evropa je mogla natjerati Crnu Goru da preduzme neke korake u tom pravcu.

Sva je prilika da je Zapadni Balkan prostor kojem je namijenjena sudbina da bude jedino izolovano ostrvo u Evropi. Bitno je da nema rata i da su vladari naši saveznici. Ko tamo vlada i kako vlada Zapad ne interesuje.

Zato, ako želite da znate kakva nas vlast čeka narednih godina, samo malo pogledajte preko granice kod Vučića, može i onaj dio Bosne i Hercegovine gdje suvereno vlada Milorad Dodik. Kakav je to samo procvat demokratije, zar ne?

Ali, da se vratim na početak priče. Svemu ovome su kumovali i nekadašnji vladari Crne Gore, a sadašnji, nažalost, vođe suverenističkih i manjinskih partija. Da nije bilo njihove pohlepe, suzbijanja svakog drugačijeg mišljenja, da su u evropske integracije išli voljno, a ne pod prisilom, da su umjesto vječne vlasti, odabrali da ih istorija pamti kao one koji su uveli Crnu Goru u Evropsku uniju i izvukli je sa Balkana, i još puno toga da su… mi nikada ne bi bili u ovoj situaciji.

Zato je njihov silazak sa političke scene nakon junskih izbora potpuno zaslužen. To što će Đenka spaliti njihove karijere je sasvim u redu. Problem je što se sa tim spaljuju i naše nade u neku bolju alternativu ovoj i ovakvoj vlasti.

Da zaključim, od opozicije u Crnoj Gori će nakon izbora ove godine ostati samo dugmići.

Ostaje da vidimo šta će ostati od Crne Gore i od nada njenih građana za bolje sjutra i nade u budućnost kao ravnopravnog člana Evropske zajednice naroda.

Ako i to bude sprženo u pepeo, e tek nas onda čekaju zanimljiva vremena.

Portal Analitika

Komentari (19)

Nadimak za neregistrovanog korisnika
Napišite Vaš komentar
Ovaj sajt je zaštićen sa reCAPTCHA anti spam mehanizmom.Primjenjuju se Google politika o privatnosti i uslovi korišćenja . Vaš komentar se prvo šalje timu na odobrenje. Portal Analitika zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar, bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznijeta u komentarima ne odražavaju stavove redakcije.
Prijavi se Još uvijek nemate nalog? Registrujte se.
J JaMislim_neregistrovani
06.05.2023. 13:42

Da je Djukanovic napravio dosta greska i to NAMERNO u korist Prosrbski snaga pocevsi od Drzavljanstva koje im dozvolio SrboCetnicki Izbeglica.

17
4
J Jane_neregistrovani
06.05.2023. 12:59

To čega se ti bojiš " da nas čeka vlast Vučićevskog tipa u kojoj je opozicija samo ikebana, a institucije samo forma" mi živimo više od 3 decenije. Mi smo to izmislili. I bivša i sadašnja opozicija su samo ikebane. Institucije su samo forma i za bivšu i za sadašnju vlast. I dok tvrdiš da je bivša vlast "prisilno (a ne voljno) išla u evropske integracije" istovremeno priželjkuješ da EU "natjera" sadašnju vlast ("da je stvarno htjela Evropa bi mogla natjerati CG da preduzme korake..."). A da se prvo dogovoriš sam sa sobom? Jeste, sva je prilika da je Balkan bio i ostao na granici između istoka i zapada. U geopolitičkom procjepu između SAD i EU. Rusija je tu samo nužno zlo.

7
2
C Crnogorka100posto_neregistrovani
06.05.2023. 11:29

Najlakse je uzeti papir i olovku i pisati sto ti padne na pamet. Zasto ovaj gospodin nije napravio svoju partiju, pa pobijedio na izborima, kad vec ovako pametno zbori

11
17
K Komesar_neregistrovani
06.05.2023. 12:18

@Crnogorka100posto_neregistrovani U pravu si! Svi mi 100 posto Crnogorci i Crnogorke treba da zasutimo i pustimo vodje da nas vode! Kao da nam je takav pristup politici ikad ista lose donio?! Dobro, mozda 1918. s kraljem Nikolom. Dobro, i 1989. s marsalom Titom. A i 2020. sa sefom Milom... Ali osim ova tri puta - kad? Pa, nikad!

9
1
G Gluposti_neregistrovani
06.05.2023. 12:21

@Crnogorka100posto_neregistrovani ,Valjas, on je realno prikazao stanje, što ne smije recibono što sve vide, kakve to veze ima što ste savjetovali gospodinu, pa te partije su 30 g.odins bile na vlasti i obećavali, i sada to ne treba konstatovati, vase reagovanje nije na mjestu apsolutno .

9
0
O Odličan_neregistrovani
06.05.2023. 10:28

tekst, svaka čast Smailoviću, ovim ste sve rekli. Vkast koja ima sve u svojim rukama a ovako vladati je davno izgubljena, ali čudno niko od njih nije odgovarao za izgubljene izbore, nesto strasni je trulo u tim partijsma, nazovi suverenističkih, od kojeg su oni daleko. Ničim pokazali nijesu da im je stalo do CG osim ličnih i partijskih interesa i sada im je narod kriv. Nije narod kriv vec politička elita koja je oblikovala taj narod 30 godina, a šuraovali su sa SPC i rezultat toga vidimo..

21
2
B Bato_neregistrovani
06.05.2023. 10:56

@Odličan_neregistrovani A sto su po vama trebali da urade?

6
11
K Komesar_neregistrovani
06.05.2023. 12:27

@Bato_neregistrovani Pitanje je besmisleno koliko i odgovor na njega. Uradili su koliko su znali, a to nije bilo dovoljno. Izgubili su i sada je vrijeme za nove generacije i nove politike. Ada necemo ih na vjesala no u penziju! Daako umisljene velicine preteknu tu muku!

9
3
L LipaLipa_neregistrovani
06.05.2023. 09:24

... generalno gledano (demokratija, stabilnost vlasti i sl.) sve je obrnuto, ... mora da postoi neka dominatna stranka sa bar bar 45% podske, jos bolje ako je podska preko 50%. ... mada vicina drzava tu stabilnost postizu predsednickim sistemom, ... glavno je, postize se podska (predsednika, direkti izbor) po difoltu iznad 50% i sl. ... u CG je specificna situacija, opziciona (nije parmamentarna) partija (PES) ima sansu da bude dominatna u Skupstini vec ima predsednika dzave i sl. ... aj'zdravo, ...

4
19
t topuz_neregistrovani
06.05.2023. 09:47

@LipaLipa_neregistrovani Ovo sto opisujes je monarhija i to bez parlamenta ili vodstvo KP, dakle jednostranacki sistem. U CG vise nema dominantnih politickih snaga. Problem su ideoloski tesko spojive koalicije koje su nestabilne, a urodjeni inat i "obecanje", "postenje", dodatno onemogucavaju bilo kakvu dominaciju.

17
1
S SramotaTe_neregistrovani
08.05.2023. 11:07

@LipaLipa_neregistrovani , Demokratski je ako neka partija ima >= 50% podrške... 🙈hahahahaha🙈..., dje si to pročitao osim kod spc. A sakrij se od sramote !

2
0
V Vitao_neregistrovani
06.05.2023. 09:00

Preci nam se okreću u grobu kad vide ko je na vlasti u CG, toliko mrtvih u istoriji od četničkih ruku, tolika borba za CG da bi im današnje generacije dali CG u ruke🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

32
4
K Komesar_neregistrovani
06.05.2023. 09:35

@Vitao_neregistrovani Mnogo crnogorskih patriota ubijeno je i od strane komunista. Crveni su se, poput cetnika, ispiljili iz istog jajeta - bjelaskog. Izmisljanje toboznjih crnogorskih ekstremista koje danas sprovode Vijesti i njihovi trabanti nije nista drugo do kopiranje komunisticke politike od prije pola vijeka.

9
11
M Mojaš_neregistrovani
06.05.2023. 08:57

DPS ništa neće dobiti ako ne očisti partiju od kadrova koji su sjedeli u Skupštini u zadnja dva saziva.Autističnom i neodgovornom unutrašnjom politikom,bacili su sve pod noge što je urađeno doboro na spoljnom planu.Plašim se,da na to nisu spremni jer su to političari po godinama jako mladi.Ostale stranke iz suverenističkog bloka SDP i SD su priča za sebe i još veće razočarenje.

23
4
G Goran_neregistrovani
06.05.2023. 15:34

@Mojaš_neregistrovani Bitno je odbraniti CG sve drugo je nebitno!

9
0
J Jasmin_neregistrovani
06.05.2023. 08:56

Da li se sada dobar cas za kritiku opozicije?

19
5
K Komesar_neregistrovani
06.05.2023. 09:31

@Jasmin_neregistrovani Da, jeste. Mora se bataliti s tom maloumnom pricom. Nijesu u pitanju djeca vec odrasli ljudi koji se slobodnom voljom kandiduju da vode drustvo. U svakom trenutku moraju biti podlozni kritici.

17
1
Z Zdenka_neregistrovani
06.05.2023. 11:00

@Komesar_neregistrovani Ko sada kritikuje opoziciju u stvari zeli da ona izgubi, pa je blati da narod ne bi za nju glasao.

13
6
K Komesar_neregistrovani
06.05.2023. 12:22

@Zdenka_neregistrovani U pravu si, Zdenka! Kako to prije nijesam shvatio! Molim te, obavijesti me kad bude opet pravo vrijeme da uputimo kakvu blagu i prijateljsku kritiku nasim neustrasivim liderima! Da slucajno ne povrijedim te krhke i njezne duse suverenistickih politicara i njihovih glasaca.

7
5