Komentar

U potrazi za crnogorskim odgovorom

Ili će se crnogorska zastava viti ili nas stvarno neće biti!

Dozvolili smo da danas, sedamnaest godina od obnove nezavisnosti, argumentovano govorimo o propadanju Crne Gore, o tome da je državni ram bez državne sadržine, da lagano postaje samo jedna teritorija, omeđena nekim fiktivnim granicama, bez prerogativa države. Možemo li, smijemo li, ćutke gledati razgradnju naših temelja i kako spriječiti raspadanje?

Ili će se crnogorska zastava viti ili nas stvarno neće biti! Foto: Privatna arhiva
Tatjana Knežević-Perišić
Tatjana Knežević-PerišićAutorka
PobjedaIzvor

Jesam pobornik teze da čak i pojedinac može promijeniti svijet; dokaz tome su brojne ličnosti kroz istoriju koje su svojim djelovanjem mijenjale živote hiljadama, milionima drugih. Međutim, čini se da je Crna Gora i tu izuzetak. Jeste da joj je uvijek trebao vođa, kome su se građani okretali i kojeg su slijedili – ali samo do one ure do koje su procjenjivali da ima moć; čim se na vidiku pojavljivao neko novi, sa određenim potencijalom, kao suncokreti su se okretali na drugu stranu.

A što se promjene tiče, bar posljednjih decenija, Crna Gora, kao država i društvo, može nešto da mijenja jedino kao kolektivitet. Što je i dobro, i loše. Dobro je zato što se Crna Gora jedino i može gledati kao kolektivitet naroda, vjera, kultura, različitosti; loše, jer kao takva, ubija svaku individualnost.

BROJNA PITANJA…

U možda i najzamršenijem, teškom periodu kroz koji prolazi savremena, ,,osvježena“ Crna Gora posljednjih godina, kada se perfidno – ali istrajno i programski - uništava njena samobitnost, nacija, jezik, crkva, institucije, dijelim s vama nekoliko pitanja: Da li postoji crnogorski nacionalni interes; zašto bi definisanje crnogorskog interesa ugrožavalo nacionalne interese bilo kog drugog naroda? Zašto su anticrnogorska vlast, njihovi politički mentori iz Beograda i ovdašnji medijski sponzori razaranja društvenog tkiva toliko snažno jedinstveni u ,,presudi“ da je sve što je crnogorsko istovremeno i – nacionalističko?

Dozvolili smo da danas govorimo o propadanju Crne Gore: Sa okupljanja suverenista na Cetinju

 

Zar to nije samo podmukli spin iskonskog straha od unutarcrnogorskog dogovora i čupanja ove države iz kandži zaostalih i nacionalističkih ideja propasti balkanskih bespuća? – Zar crnogorstvo, u suštinskom smislu, nije građansko, patriotsko i odbrambeno; što čini crnogorski nacionalni interes - zar to nije narod, država, crkva i jezik, kao najbitniji činioci jedne nacije? Kome i zašto smeta crnogorska nacija, kad je upravo ona presudno stvarala ovu državu kao multinacionalnu, multivjersku, multikulturalnu.

Koga je, kada crnogorska nacija ugrozila?

Mnogo je pitanja na koje crnogorsko društvo mora, prije svega sebi, dati odgovore.

Ali prije svih odgovora, moramo krenuti od početne premise: dozvolili smo da danas, sedamnaest godina od obnove nezavisnosti, argumentovano govorimo o propasti Crne Gore, o tome da postaje obezdržavljena, odnosno državni ram bez državne sadržine, da lagano postaje samo jedna teritorija, omeđena nekim fiktivnim granicama, bez prerogativa države.

Možemo li, smijemo li, ćutke gledati razgradnju naših temelja i kako spriječiti raspadanje. To je ključno pitanje na koje mora postojati crnogorski odgovor. …

I ODGOVOR

Probali smo partijski – nije išlo. Jer su partije interesne grupacije određenog programa koji nosi glasove, na osnovu kojih manja grupa ljudi zadovoljava mahom uskogrupne ili privatne interese. Da nije tako bilo, ne bi 2020. godine ,,pale“ sve institucije, padom partijskih koalicija. Da smo imali razvijene institucije sistema, bilo bi gotovo nevažno ko je izvršna vlast. Ali, naučeni da neko drugi rješava probleme, u ovom slučaju partije, a ne mi građani, tri godine smo u košmaru, čekajući te „mozgove“ da nas čarobnim štapićem vrate u – bolju prošlost ili makar u status quo.

Jer, došle su neke druge partije, koje su još brutalnije pokazale svoje partijsko lice nepotizma i nepravde, ali i jednu kvalitativnu novinu: organizovanost i istrajnost kada je uništavanje Crne Gore u pitanju.

Građanska Crna Gora, za sada, je u potrazi za odgovorom. Ali, ne treba da čeka samo na odgovor stranaka (ne)postojećeg suverenističkog bloka. Partije i pojedinci iz ,,onog vremena“, saopštenjima, tviterom, fb i ostalim lakoguznim načinima, misle da „opoziciono djeluju“ i da tako ,,ispunjavaju očekivanja“ onih koji su ih birali.

To je zabluda. Pokazuju to rezultati izbora. Probali smo i ulicom. Neformalni pokret bunta, započet septembra 2020. u Podgorici, sastavljen od niza grupa, različitog obrazovanja, interesa, sujeta, pravaca djelovanja, surevnjivosti, doživio je vrhunac na Belvederu. Oborio je jednu Vladu, onu Krivokapićevu, ali se ugasio zbog partijske podrške onima, (Abazoviću i ekipi) protiv kojih smo i bili ustali.

Partije koje sebe krase epitetom suverenističke su – glasanjem za one partije koje su provodile plan uništenja države – ugasile ulični bunt.

Pa i onda, kada je bila jasna razmjera prethodne greške, kada je opet narastao građanski otpor kroz ulične proteste ,,Ima nas“ i kada se pokazalo da nas ima – opet su partijske kalkulacije nadjačale snagu slobodnih građana.

Ulicom se prijeti i ovih dana, ali sada radi unutrašnje razgradnje onih ostataka identiteta: da formalno dobijemo dva mitropolita Crnogorske pravoslavne crkve i tako uništimo, do kraja, i tu instituciju. I što nam preostaje? Ono što je trebalo biti jedino i prvo - glas mudrih i pametnih ljudi ove države. Ne mogu se više skrivati kroz kolumne, izjave, saopštenja. Oni moraju sjesti i utvrditi što je, u ovom vremenu, crnogorski nacionalni interes. Oni moraju saopštiti: kako ga ostvariti, kako sačuvati svoju osobenost, istoriju, obrazovanje, kulturu od negatora, modernih osvajača i otimača crnogorskih dostignuća, načela i vrijednosti.

To je istorijski zadatak i obaveza, jer su – upravo u ovoj državi ili njenom podrškom – došli do zenita svojih profesionalnih sposobnosti i naprosto su dužni toj Crnoj Gori da vrate ono što su od nje dobili! A kada to urade, tek onda političke predstavnike naroda, izuti na ledinu i tražiti da sprovedu ono što pamet ove države smatra za nužno i potrebno. Drugog puta ne vidim, drugog načina nema, osim – na okup Crnogorci, svih vjera i nacija.

Jer: ili će se crnogorska zastava viti ili nas stvarno neće biti!

(Autorka je građanska aktivistkinja, politološkinja, nezavisna odbornica u Opštini Nikšić)

Portal Analitika

Komentari (26)

Nadimak za neregistrovanog korisnika
Napišite Vaš komentar
Ovaj sajt je zaštićen sa reCAPTCHA anti spam mehanizmom.Primjenjuju se Google politika o privatnosti i uslovi korišćenja . Vaš komentar se prvo šalje timu na odobrenje. Portal Analitika zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar, bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznijeta u komentarima ne odražavaju stavove redakcije.
Prijavi se Još uvijek nemate nalog? Registrujte se.
N Nikola_neregistrovani
31.08.2023. 16:22

Dobro ali zašto ovako nešto niste pisali dok je vladao dps u CRNOJ GORI i dok je bilo progonjeno sve što je imalo veze sa srpstvom i pravoslavnom vjerom

1
4
K KaraRadusinović_neregistrovani
30.08.2023. 18:53

Crna Gora se izgleda ne može odbraniti

1
2
G Galjo_neregistrovani
30.08.2023. 01:56

Svaka tebi i takvima čast da se ugledaju Crnogorci i Crnogorke na naše pametne žene . Znate što treba činjeti i počnite djelovati hrabro jer samo tako opstajemo nema odusrajanja. IMA NAS I UVIJEK ĆE NAS BITI . SAMO ZA GRAĐANSKU CRNU GORU SVIH NACIJA TO JE NAŠ PUT .DA JE VJEČNA CRNA GORA!!!!!!

6
1
R Rale_neregistrovani
29.08.2023. 09:19

Ddok vam se četnici šepure po njoj C C G teško če biti

7
3
S Svihvjera_neregistrovani
29.08.2023. 09:07

Na okup Crnogorci svih vjera i nacija. Dakle i Srbi pravoslavne vjere. E, ovo je prvi put da neko pozove Srbe da se okupe. Da se okupe slozno i ujedine. Jer zaista je Srpstvo ugrozeno. Dva puta nas Spajic izigra , prevari i nadje prijatelje tamo gdje ih nikad bilo nije...

2
1
D Dute_neregistrovani
29.08.2023. 04:34

Lako vam ga zvukoše albanci, bošnjaci i hrvati sve ko da neće.

3
3
d dddd_neregistrovani
28.08.2023. 13:15

Ne može se više sakriti istina, ni iza dima sa Belvedera, prvo će Ulcinj, Plav i Gusinje u EU no Cetinje, kao dio velike Albanije, a vi kukajte protiv “srpskog sveta” i o drugim podmetačinama sa zapada.

9
2
D Dragoš_neregistrovani
28.08.2023. 09:26

Stvar je jednostavna. Crna Gora ima samo jednog smrtnog neprijatelja i to je sva istina, SPC srpska pravoslavna crkva i svi sledbenici SPC u Crnoj Gori. To je sva filozofija problema Crne Gore.

15
8
R Rešat_neregistrovani
28.08.2023. 09:31

@Dragoš_neregistrovani Lažeš,najveći neprijatelji CG su otimači Skadra,Peći,...i zelenoputaši. Kapito.

4
8
A Ano1918_neregistrovani
28.08.2023. 09:39

@Rešat_neregistrovani SPC je izbore zla !!!!

8
2
K KaraRadusinović_neregistrovani
30.08.2023. 18:57

@Rešat_neregistrovani Tvoj nik je dokaz koliko se služite sa lažima

1
0
s sve_neregistrovani
28.08.2023. 08:58

Sve same insinuacije i nagađanja. Ono što lično mislite i što bi ste željeli ne odražava stvarnost u Crnoj Gori. Nije Država Crna Gora ugrožena, to vi i slični vama zamišljate i plasirate javnosti bez ikakvog osnova za tako nešto, da bi ste širili mržnju i podjele. Valjda bi trebalo da su vam izbori pokazatelj da to više ne prolazi kod građana.

8
9
K Kortomalteze_neregistrovani
28.08.2023. 07:58

Svako slovo potpisujem,vas najbolji tekst.

17
4
J Jane_neregistrovani
28.08.2023. 07:37

Mi smo država sa najviše partija po glavi stanovnika, odnosno glasača. Većina tih partija je sastavljena od svih vjera i nacija, izuzetak su one sa nacionalnim predznakom: NSD, HGI, BS, Albanske stranke i koalicije. Lično mislim da su upravo one nosioci podjela. Koliko god bila razumljiva potreba za osnivanjem crnogorske partije (pokreta) ne vidim da bi to išta promijenilo na bolje. Kad je riječ o pametnim i mudrim građanima CG, tu postoji jedan veliki paradoks. Brojni ljekari, doktori, profesori, stručnjaci raznih profesija, akademici itd su se iz patriotskih pobuda uključili u politiku. Zapostavili su svoje profesije i ponio ih je oprtunizam i vlastoljublje. Tako smo dobili vrle populiste a ostali bez vrsnih stručnjaka. Autorka ovog teksta se odvažila da i sama da svoj doprinos kolumničkoj borbi, iako je decidno iznijela suštinu problema - svaki ulični bunt neminovno završi partijskom otimačinom slobodne misli i volje građana.

16
1
A Ana_neregistrovani
28.08.2023. 06:56

Pusti zastavu, nećete imati para za penzije, plate, lekove, hranu, itd. Od zastave se ne živi, osim vas nvo stručnjaka koje plaća zapad.

3
27
M MIRKO_neregistrovani
28.08.2023. 08:09

@Ana_neregistrovani Tebi je zastava KORITO kao i mnogim Jadocrnogorcima. A ne pitaš se zašto necemo imati i zašto ce ti korito biti prazno.Vi ste i takvi glasali protiv sopstvene države. Srbija i njena crkva ce se za vas brinuti ,otvarace vam dovoljno NARODNIH KUHINJA!

16
7
B BabaRoga_neregistrovani
28.08.2023. 09:42

@Ana_neregistrovani Zastava je simnbol slobode, simnbol moje nezavisneCG. Ukrajina proliva krv za nju.

6
2
P Poenam_Dei
28.08.2023. 06:33

Nažalost kukavičluk, podlost, sebičnost, bahatost i naravno pohlepa su glavne osobine većine vajnih ološa od političara. Mislim čak u da je sama riječ ološ izgubila na vrijednosti u odnosu na dotične. Imamo i iste spodobe samo sa razlikom što bi zatrli sve Crnogorsko,građansko i civilizacijsko ne pitajući se pri tom đe bi oni završili na kraju balade. Smetlište je jedini mjesto za takve + zatvor i prezir, naravno... Samo jaka Crnogorska partija u saradnji sa partijama manjinskih tj bratskih naroda koji su i stvorili/oslobodili ovu ljepotu u kojoj živimo mogu ove tuđe izmećare i izdajnike pospremiti đe im je mjesto. Da nemamo ovakve heroine koje se ne plaše ničega, ostali bi za sramotu. Bravo dame 🇲🇪🇲🇪🇲🇪❤️🇲🇪

28
4
J JANICA_neregistrovani
28.08.2023. 06:31

KAŽETE TREBA UTVRDITI ŠTA JE CRNOGORSKI NACIONALNI INTERES!? TREBA UPRAVLJATI PROCESIMA U DRUŠTVU ,A INTERES JEDNE NACIJE PA I CRNOGORSKE JE UTVRĐEN ALI SE NE OSTVARUJE. TO NEMOŽE"LAKOGUZNO",KAKO NAPISASTE U TEKSTU To rade ljudi sa jasnom idejom i oni koji znaju šta je država.Ko je Crnogorce izbacio iz preambule Ustava ,nije vojvoda Mandić nego DPS ,kada je imao vlast . ZATO GOSPOĐICE DRŽ SE "NAĆVI"PECI HLJEB TREBAĆE NAM!

14
7
K Kantunal
28.08.2023. 08:30

@JANICA_neregistrovani , 1) nepristojna si jer galamiš! 2) Primitivna si jer gospođu upućuješ " peći hljeb" zato jer je žena! Tvoji dometi nisu ni za "peći hljeb" nego za kokardu.

5
5
J JANICA_neregistrovani
28.08.2023. 08:48

@Kantunal NE UPUĆUJEM TE DA PEČEŠ HLJEB ZATO ŠTO SI ŽENA NEGO ŠTO ĆEŠ TO BOLJE RADITI I POKRET OTPORA BI IMAO VEĆE KORISTI. ŽENA JE BILA I ROZA LUKSEMBURG ,PA NJOJ NIKADA TO NE BIH REKLA ,KOD NAS DRAGINJA VUKSANOVIĆ,NELA SAVKOVIĆ,ALI ZAR JE SRAMOTA PEĆI LJEB? TVOJA KOKARDA SE NE VIDI I TO JE JEDINO DOBRO.

3
4
O OZRENIC_neregistrovani
28.08.2023. 10:08

@JANICA_neregistrovani Janice u pravu si za kokardu kod Tanje i da je dobro što se ne vidi. Mnogo je veca nego što je imao pokojnì Draža. Kada se dobro zagledaš ,čini mi se da je ranjavana više puta, neobičnog je izgleda,ali nijesu narušeni estetski kriterijumi.

0
2
T Tanja_neregistrovani
28.08.2023. 06:21

A što ti Tatjana pišeš ka da Crna Gora postoji od prije koju godinu. Čitaj bar genija Njegoša ,pa koriguj svoja jednostrana gledišta.

13
8