DRI je na sjednici 14. oktobra izrazio uslovno mišljenje na finansijsku reviziju i negativno mišljenje na reviziju pravilnosti poslovanja Opštine za 2024. godinu.
Njihove saopštenje u nastavku prenosimo integralno:
"Finansijskom revizijom Završnog računa budžeta Opštine Kotor za 2024. godinu utvrđeno je da su pogrešna prikazivanja pojedinačno ili zbirno, materijalno značajna ali nijesu prožimajuća za finansijske izvještaje, te je u skladu s tim nadležni Kolegijum izraziouslovno mišljenje na finansijsku reviziju.
Revizijom pravilnosti Odluke o Završnom računu budžeta Opštine Kotor za 2024. godinu utvrđenisu slučajevi neusklađenosti sa:Zakonom o lokalnoj samoupravi, Zakonom o finansiranju lokalne samouprave, Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, Zakonom o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru, Zakonom o radu, Zakonom o obligacionim odnosima, Zakonom o volonterskom radu, Zakonom o poreskoj administraciji, Zakonom o državnoj imovini, Zakonom o javnim nabavkama, Uredbom o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave, Pravilnikom o načinu i rokovima za vršenje popisa imovine i obaveza za pravna lica i Uputstvom o bližem načinu rada radu trezora lokalne samouprave, koji pojedinačno ili zbirno, imaju i materijalan i prožimajući efekat.
Strateški plan za period 2025 – 2030. nije donešen a Radna grupa za izradu istog formirana je 20.03.2025. godine.
Revizijom je utvrđeno da je Opština Kotor u evidenciji nepokretne imovine na dan 31.12.2024. godine evidentirala ukupno 115 nepokretnosti, od čega 114 poslovnih prostora i administrativnu zgradu Opštine. Poslovni prostori su iskazani sa nabavnom vrijednošću 0,00€, dok je jedino administrativna zgrada procijenjena od strane nezavisnog procjenjivača 2012. godine i evidentirana sa iznosom od 4.451.344,00€. Navedeno nije u skladu sa članom 43 Zakona o državnoj imovini, koji propisuje obavezu procjene imovine od strane nezavisnog ovlašćenog procjenjivača.
Za više pozicija iz kategorije visoko rukovodnog kadra nijesu raspisivani javni konkursi, odnosno vršioci dužnosti nijesu imenovani u skladu sa odredbama člana 124 Zakona o lokalnoj samoupravi, koji propisuje da se vršilac dužnosti može postaviti najduže na period od šest mjeseci.
Opština je zaključivala ugovore o djelu za radna mjesta koja su određena aktom o sistematizaciji i organizaciji radnih mjesta. Tokom 2024. godine zaključena su 28 ugovora o djelu za obavljanje poslova koji su predviđeni aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta.
Ugovori o privremenim i povremenim poslovima, zaključivani su za poslove koji su predviđeni aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta za period duži od 120 dana.
Ugovori o volonterskom radu zaključeni su u pisanoj formi u skladu sa odredbama člana 12-15 Zakona o volonterskom radu. Opština nije vodila evidenciju o zaključenim Ugovorima i nije obavještavala Zavod, odnosno volonterski servis, u roku od 10 dana od dana prestanka volonterskog rada u skladu sa odredbama člana 31 Zakona o volonterskom radu.
Opština nije sprovodila postupak ocjenjivanja visoko rukovodnog kadra, kao ni lokalnih službenika i namještenika, što je u suprotnosti sa članom 127 i 128 Zakona o lokalnoj samoupravi, kojim je propisano da se ocjenjivanje mora izvršiti najmanje jednom godišnje, i to najkasnije do 31. januara tekuće godine za prethodnu godinu.
Ukupno stanje neizmirenih potraživanja po osnovu poreza na nepokretnosti na dan 31.12.2024. godine iznosi 14.170.747,22 €, što predstavlja povećanje od 1.329.646,87 € u odnosu na prethodnu godinu. Ova potraživanja se kumulativno vode od 2003. godine, bez sistematske klasifikacije po ročnosti, suprotnoZakonu o poreskoj administraciji (član 101–103) i Zakonu o obligacionim odnosima (član 372 i 380).
U postupku revizije utvrđeno je da je tokom 2024. godine Sekretarijat za lokalne prihode, budžet i finansije donio 4.522 rješenja o prinudnoj naplati po osnovu duga za porez na nepokretnosti za fizička lica (zaduženje - 696.859,64€), kao i 446 rješenja za pravna lica (zaduženje - 2.307.722,35€). Iznosi zaduženja iskazani su sa kamatom i troškovima postupka, a Sekretarijat ne vodi evidenciju o iznosima koji su po tim rješenjima naplaćeni, niti se ti iznosi analitički prate u okviru poreskog knjigovodstva.
Na slabu naplatu uticao je i nedostatak stručnog kadra jer je u Sektoru za prinudnu naplatu od 10 sistematizovanih radnih mjesta popunjeno samo 4 (nedostaje i rukovodilac Sektora), dok je u 2024. godini jedna zaposlena bila na dužem bolovanju, tako da je Sektor radio sa 30% kapaciteta.
Članom 65 Zakona o javnim nabavkama određeno je da je naručilac dužan da prije pokretanja pregovaračkog postupka bez prethodnog objavljivanja poziva za nadmetanje pribavi mišljenje Ministarstva, osim u slučaju iz člana 59 stav 1 tačka 3 Zakona, odnosno kad postoje razlozi hitnosti.
Opština se u navedenom slučaju nije obratila Ministarstvu finansija za pribavljanje mišljenja za sprovođenje pregovaračkog postupka. Međutim, navedeni razlog hitnosti predstavlja događaj koji je naručilac mogao da predvidi, kao i događaj koji je prouzrokovan djelovanjem naručioca, tako da je Opština trebala navedene postupke u potpunosti sprovesti po postupcima određenim članom 51 Zakona o javnim nabavkama.
Opština je vršila podjelu planiranih otvorenih postupaka javnih nabavki na više jednostavnih nabavki, što je u suprotnosti sa članom 27, stav 3 Zakona o javnim nabavkama kojim je određeno da naručilac ne smije da vrši podjelu predmeta nabavke kojom se izbjegava primjena Zakona o javnim nabavkama. Takođe, Opština je vršila podjelu planiranih otvorenih postupaka na više, takođe otvorenih postupaka.
U skladu sa čl. 83 i 84 Zakona, postupak javne nabavke naručilac može da pokrene samo za nabavke koje su utvrđene planom javnih nabavki za tekuću godinu i za koje ima obezbijeđena finansijska sredstva budžetom ili na drugi način u skladu sa Zakonom. Takođe, naručilac je dužan da izmjene, odnosno dopune plana javnih nabavki dostavi Ministarstvu najkasnije pet dana prije pokretanja postupka javne nabavke."