Uljarević je konstatovala da je politička korupcija posljednjih godina dobila zabrinjavajuće razmjere, i to upravo na lokalnom nivou i ocijenila da je „najgore i najopasnije što politička korupcija zaustavlja borbu protiv korupcije koju u društvu i državi započinju oni koji su svjesni njenih razarajućih posljedica“.
-Mi u ovom trenutku imamo slučaj Herceg Novi – situaciju u kojoj postoje osnovane indicije da se radi o političkoj korupciji i promjeni izborne volje građana i građanki Herceg Novog. Tužilaštvo ima još jednu šansu da pokuša da se uhvati u koštac da ovim pitanjem. Do sada je propušteno dosta šansi– od Podgorice, preko Andrijevice, Nikšića, do afere “Snimak”, a upravo takvo nepostupanje nadležnih državnih organa, prvenstveno Vrhovnog državnog tužilaštva, bilo je izgleda ohrabrenje i Herceg Novom ovih dana, a ne treba isključiti i mogućnost da se opet u Podgorici desi neki sličan transfer mandata- kazala je Uljarević, ističući da "razne afere koje svoj generički izraz imaju u aferi Snimak moraju biti okončane, ukoliko je cilj da se uspostavi funkcionalna demokratija".
Muk je skrenuo pažnju da politička korupcija nije ograničena samo na zloupotrebe u vezi sa izborima predstavnika (glasanjem za poslanike i odbornike) i glasanjem izabranih predstavnika za druge vršioce vlasti (u parlamentima). Iako je tu najprepoznatljivija, on je podsjetio da je zbog širokih ovlašćenja najizloženije korupciji mjesto gradonačelnik/predsjednika opštine, kao i mjesta odgovornih lica u javnim preduzećima i ustanovama, a naročito opštinskim agencijama za izgradnju i razvoj. Takođe, ukazao je na izostanak proaktivnih tužilačkih istraga. Muk je detaljno govorio i o uticaju političke korupciju u oblasti zapošljavanja, javnih nabavki i javno privatnih partnerstava, a što se ogleda u višku zapošljenih u svim opštinama kao posljedice zloupotreba mogućnosti bezgraničnog i neracionalnog zapošljavanja, zatim kršenja zakonskih procedura u oblasti javnih nabavki i izbjegavanju primjene transparentnih procedura, kao i o izostanku jasnih propisa, stručnih kapaciteta, transparetnosti, konkurencija i metodologije podjele rizika što sve predstavlja plodno tlo za korupciju u oblasti javno-privatnih parnerstava.
Momčilo Vujošević, predsjednik odborničkog kluba Demokratske partije socijalista (DPS) u Podgorici, se detaljno predstavio postojeći zakonodavni i institucionalni okvir borbe protiv korupcije na lokalnom nivou.
-Veoma je tanka linija između nečega što se može karakterisati kao politička korupcija i ono što pojedini zastupaju kao svoj sopstveni stav. Prema važećem Zakonu o izboru odbornika i poslanika, mandati pripadaju pojedincima, a ne partijama i to je nešto što je evropski standard i u skladu sa demokratskim normama zemalja zapadne demokratije. Stoga, smatram da je pravo svakog pojedinca da svoje odluke donosi samostalno i da se one ponekad mogu razlikovati od onoga za šta se čvrsto zalažu partije koje predstavljaju- kazao je Vujošević, uz konstataciju da je za efikasniju borbu protiv korupcije potreban aktivan odnos svih društvenih aktera, ali ne onih koje preuzimaju nadležnosti institucija sistema blokadom sistema - zatrpavanjem bespotrebnim prijavama bez opreza.
-Ako se institucije dožive uopšteno onda borba protiv korupcije postaje teško ostvarljiv cilj. Jačanje i institucionalna nezavisnost državnih organa stvaraće uslove za brže i bolje rješavanje ovih problema. Ne smije se zaboraviti da aktivno učešće građana, civilnog sektora i samih nosilaca političke vlasti doprinosi jačanju borbe protiv političke korupcije- naveo je Vujošević.
Aleksa Bečić, nosilac liste Socijalističke narodne partije (SNP) na lokalnim izborima u Podgorici se sveobuhvatno osvrnuo na slučajeve političke korupcije sa kojima se susretao kao odbornik Glavnog grada, koja se ogleda u, kako je istakao, konstantnom prekrajanju izborne volje građana i Podgorice i drugih gradova čime se obesmišljava sami čin izbora kao jedan od najvećih demokratskih postignuća i kod nas i u svijetu. On je u dijelu nedomaćinskog vođenja Glavnog grada posebno obradio slučaj Carine u dijelu raspolaganja gradsko-građevinskim zemljištem i načinom na koje je isto prodato na štetu opštine; zatim u dijelu javno-privatnog partnerstva slučaj Bazar, za koji je naveo da je opština imala minornu dobit u odnosu na privatnika sa kojim je ušla u partnerstvo i da je proces bio netransparentan; kao i brojne druge primjere kroz koje je ilustrovao nedovoljan stepen odgovornosti izvršne vlasti prema odbornicima, kao što je primjer stanova koje je gradonačelnik Podgorice raspodjelio “zaslužnim pojedincima čija su imena i danas pod velom tajne, jer u ovom slučaju nijesu zastupani interesi grada i građana u donošenju odluka već interesi pojedinaca, struktura i partija”
Slaviša Čurović, odbornik Demokratskog fronta u Podgorici, i član Građanskog kluba DF-a, je kao najbitniju prepreku u izgradnji demokratije istakao kupovinu mandata kao "nezabilježen fenomen koji je postao dio mračne svakodnevnice". On je dodao da Crna Gora ima dobar zakonodavni okvir, ali da problem u društvu nastane kada treba ići u primjenu istog. Čurović je zaključio da nema promjene klime u jednom društvu bez promjene sistema, čiji kraj može biti jako opasan i jako dug.
Panel je okupio oko 30 učesnika/ca iz lokalnih samouprava koje je projekat pokrivao, nadležnih državnih organa, političkih partija, NVO, medija i diplomatskih predstavnika.