Društvo

Nastavak istraživanja Nacionalnog parka ,,Lovćen"

Turizam i proizvodnja zdrave hrane potencijali

Mogućnosti razvoja i unapređenja ekološkog, seoskog i kulturnog turizma i proizvodnje zdrave hrane su velike, s obzirom na prirodne i antropogene vrijednosti NP ,,Lovćen” koje privlače mnogobrojne posjetioce i turiste koji žele da uživaju u prirodi i gostoprimstvu seoskih domaćinstava i domaćina, zdravom životu, tradicionalnoj kuhinji i očuvanim običajima i tradiciji kao i u ugostiteljskim sadržajima. No, kada o ovome govorimo mora se strogo voditi računa o zaštiti i očuvanju svih prirodnih resursa NP ,,Lovćen” kako se ne bi narušila posebno njegova ambijetalnost i ugrozila priroda, pogotovo kada je u pitanju urbanizacija NP ,,Lovćen.”

Turizam i proizvodnja zdrave hrane potencijali Foto: Pobjeda
Božidar Proročić, stručni saradnik i Ana Uskoković, biolog
Božidar Proročić, stručni saradnik i Ana Uskoković, biologAutor
PobjedaIzvor

Raznolikost

Na relativno maloj površini od 6.400 hektara NP ,,Lovćen” postoje značajne fizičko-

geografske raznovrsnosti koje su našoj zemlji kao jedinstvene odlike omogućile status jedne od najpoželjnijih i najzanimljivijih turističkih destinacija Mediterana i Evrope.

Ovaj put odlučili smo da posjetimo istaknute proizvođaće i ugostitelje koji se u sklopu NP,,Lovćen” bave proizvodnjom zdrave hrane i ugostiteljstvom, spajajući ova dva veoma važna segmenta i koji imaju registrovana, kako domaćinstva tako i ugostiteljske objekte. Jutro prohladno sa puno mraza, 24. novembar, tek se pojavljuju prvi obrisi sunca. Na sedmom kilometru od Cetinja ka NP „Lovćen“ stižemo do domaćinstva Čeda Lipovine na katunu koji je poznat pod nazivom Pavlov krst (krš) na 1000 mnv. Dvije kuće krase lijepo uređeno dvorište i okućnicu sa puno cvijeća. Stara kuća je napravljena 1920. godine i od tada je u stalnoj upotrebi. Pored nje je i nova, lijepo uređena kuća.Vrijednu planinku Slavicu smo zatekli u pripremi tradicionalnog sušenog sira u krugove (kolute) koja je prekinula svoj rad da bi nas ugostila.

Domaćina Čeda pronalazimo u štali na farmi od šest krava pored koje stoji mala farma sa desetak svinja tovljenika i dijela za reprodukciju podmlatka. U srdačnom razgovoru Čedo ističe da je nastavio tradiciju svojih predaka u proizvodnji suhomesnatih proizvoda i sira. Život ovdje nikada nije bio lak, uvijek su se naši preci borili na ovim prostorima.

- Od napuštanja EI ,,Obod” 2000. godine odlučio sam da obnovim porodično gazdinstvo i posvetim se selu u potpunosti. Registrovao sam poljoprivredno gazdinstvo i potpuno se posvetio proizvodnji zdrave hrane. Nemam problema za plasman, sve što proizvedem to se odmah i proda. Očekujem da će Ministarstvo poljoprivrede podržati nas male proizvođače upravo zato što smo povezali turizam i proizvodnu zdrave hrane što predstavlja dragocjenost i bogatiju ponudu u sklopu NP ,,Lovćen" - kazao je Lipovina napominjućida je uvijek imao goste, kako strane tako i domaće, koji su ovdje pronalazili odmor za tijelo i dušu.

- Nedaleko odavde je i izvor vode Soko što predstavlja pravi dragulj za posjetioce i goste - kazao je Lipovina.

Završavajući razgovor, pokazuje nam krompir koji je spremio za trapljene, đe pojedini primjerci sežu do jednog kilograma, kao i kupus.

- Ovo je planina. Ovdje uvijek dobro rodi kromir i kupus, a sve je kao što vidite pripremljeno za proljećnu sjetvu, dolovi uzorani a koristim i stajsko đubrivo da bi prinosi bili veći. U poslu mi pomažu i moja tri sina i bez toga nema ni uspjeha - kaže Lipovina.

Ne želeći da ometamo vrijedne domaćine u njihovom radu zahvaljujemo im se na gostoprimstvu i odlazimo da snimimo kadrove izvora Soko. On se nalazi na 800 metara od katuna Pavlov krst (krš) i kuće Čeda Lipovine, staza je uska sa kraškim stijenama koje su prilično oštre, nije obilježena i opasna je. Nakon polovine pređene staze koja je prohodna kroz bukovu šumu drugi dio staze je uz samu stijenu, taj dio je obrastao klekom i bukvama pa može doći do ozbiljnih povreda ili padova što predstavlja opasnost.

Izvor

Veoma se pažljivo krećemo i čvrsto pridržavamo. Sa lijeve strane prije izvora nalazi se Probijeski do kao i planina Osmogrk 1332 mnv, a sa desne strane planina Kaba. Stižemo u usjek đe se nalazi izvor Soko. Osjećamo udar hladne vazdušne struje koja se pruža starim putem preko Majstorice koji vodi za selo Majstore i koji je do druge polovine prošlog vijeka bio jedan od glavnih puteva. Izvor je sačinjen od pravilno isklesanih kamenih blokova, dok ispred izvora stoji betonsko korito koje je

služilo kao glavno pojilo na tom području. Nakon snimanja lokacije i povratka istom stazom vraćamo se u naše terensko vozilo da nastavimo put prema drugom istaknutom proizvođaču hrane i ugostitelju Draganu-Dudi Čavoru.

Na Ivanovim Koritima sa desne strane se nalazi hotel ,,Monta Rosa” dok su sa lijeve strane kuće starosjedilaca. U jednoj od njih, ugledni preduzetnik i proizvođač tradicionalnih njeguških sireva i suhomesnatih specijaliteta, poznatog njeguškog pršuta, Dragan-Duda Čavor nas dočekuje sa toplim osmjehom. Pored starog kamina uz toplu šolju kafe i pucketanje iskri vatre Dragan-Duda Čavor je već 40 godina u oblasti proizvodnje zdrave hrane, a taj posao je naslijedio od svojih roditelja.

Od male porodične sušare razvio senajjači proizvođač na domaćem tržištu.

U sklopu firme „Niksen-Trade“, Čavor na crnogorskom tržištu posluje i razvija se od 1995. godine, dok farma od 70 muznih krava datira od 2005. godine za proizvodnju čuvenog njeguškog sira, a farma svinja tovljenika u Danilovgradu datira od 2015. godine.

- Kada smo ušli u sistem privatizacije (na godišnem nivou farma proizvede 20.000 tovljenika), željeli smo da dođemo do pravog crnogorskog brenda koji će biti proizveden isključivo od domaćih sirovina u sopstvenom proizvodnom procesu. Svojim proizvodnim procesima i kapacitetima mogu da snadbijevam čitavu Crnu Goru - ističe Čavor.

Posebno naglašava vrijednost i kvalitet domaćeg proizvoda (mesa) u odnosu na uvoznu sirovinu.

- Hotel ,,Monta Rosa” nalazi se na mojoj đedovini (katunu). Podignut je 2014. godine da bi svoje proizvode plasirao i umrežio turizam i proizvodnju zdrave hrane, ali i da moj hotel bude atraktivan u turističkoj ponudi u sklopu NP ,,Lovćen” - ističe Čavor.

Kaže i da su strani i domaći gosti oduševljeni prirodom, koju krase brojne planinarske staze, bogastvom flore i faune. Domaćinski odnos, spontani razgovor i topla dobrdošlica sa gostima nešto je što gosti najviše cijene uz bogatu kuhinju. Pozdravljamo se sa našim domaćinom i nastavljamo naš dalji put.

JU ,,Lovćen-Bečići” je prvi i najstarji hotelsko-turistički kompleks u sklopu NP ,,Lovćen.” Ova prestižna ustanova baštini tradiciju dužu od četri decenije. Veoma je važno napomenuti da je na ovom prostoru bio sanatorijujm za plućne bolesti osnovan daleke 1928. godine. JU ,,Lovćen-Bečići” organizuje ljetovanja i zimovanja djece, program škola u prirodi, kampove kamerne muzike, kampove italijanskog i francuskog jezika, kao i košarkaške, teniske i rukometne kampov.

Mnogobrojne planinarske i pješačke staze se nalaze u blizini ovog turističkog kompleksa i to: I. staza (12.7 km): Palac – Treštenik – Šančevi – Koložun – Vjetreni Mlin – Dolovi – Palac; II staza (12 km): Ivanova Korita – Jezero – Bukovica; III staza (4.5 km): Ivanova Korita- Majstori.

Hotel „Ivanov Konak“ je smješten u veličanstvenom ambijentu Ivanovog katuna, oivičenog stoljetnim bukovim i borovim šumama, krunisanim Lovćenskom kapom, na čijem se vrhu nalazi Mauzolej Petra II Petrovića Njegoša.

Depedans ,,Palac”, ljetnjikovac kralja Nikole i njegove familije izgrađen je 1896. godine, a 1905. kralj Nikola mu je dodao još jedan sprat. Renoviran je 2009. i

napravljen reprezentativni objekat. U sklopu JU ,,Lovćen Bečići” nalazi se i restoran ,,Kraljičin vrt”, dostojan imena crnogorske princeze, a italijanske kraljice Jelene Savojske. Svojom autentičnom spoljašnom arhitekturom, a modernim enterijerom ,,Kraljičin Vrt” pruža gostima tradicionalnu toplinu i gostuljubivost, ali i komfor.

Na čelu ustanove nalazi se direktor Sreten Mrvaljević i vrlo ažurna pomoćnica direktora Tatjana Vušurović.

Zdrava hrana

Nastavljamo obilazak turističkih kompleksa i proizvođača zdrave hrane. Krećemo se prema Veljem Bosturu đe je mladi i sposobni preduzetnik Dejan-Dejo Novaković vlasnik restorana- vidikovca ,,Vladika” koji se nalazi u podnožju samog Njegoševog mauzoleja. Kupio je posjed na Veljem Bosturu i kompleks starih kamenih kuća od klesanog kamena prekrio tiglom (autentični stil pokrivanja starih kamenih kuća) kanalicom kako bi razvijao turizam i proizvodnju zdrave hrane.

Preduzetnik Novaković je prepoznao razvojnu i turističku šansu u sklopu NP ,,Lovćen” đe će na svom posjedu nuditi pet objekata apartmanskog tipa sa SPA bazenom, ali i podići mini farmu kapaciteta petnaest krava kako bi veći dio godine u sklopu svog restorana imao ponudu svježeg telećeg i junećeg mesa, ali i kvalitetnog sira. Godine 2019. je registovao svoje poljoprivredno gazdinstvo i već se oprobao u proizvodnji krompira i proše i ove godine imao zapažene prinose.

Novaković ističe da je područje Veljeg Bostura idealno za razvoj turističkih potencijala ali i proizvodnju zdrave hrane posebno krompira i kupusa.

- Sopstvenu proizvodnju ću uvezati sa turizmom i ponuditi kako domaćem tako i inostranom gostu ono što je najbolje - ističe za kraj razgovora Novaković.

U sklopu NP ,,Lovćen” koji predstavlja vema bitan segment ekoturizma pa samim tim i specifičnu destinaciju naš cilj može biti da se poveća broj posjetilaca i da se na taj način obezbijede sredstva za određene projekte zaštite i očuvanja specifičnih i ugroženih ekosistema u sklopu NP ,,Lovćen.” Naša plemenita misija se ogleda u očuvanju i zaštiti životne sredine u sklopu samog NP ,,Lovćen” kako bi se prema principima održivosti resursi prirode sačuvali za buduće generacije što je naše pravo, ali prevashodno i obaveza.