Dragi studenti,
Vaši predstavnici u Studentskom parlamentu podržali su prije neki dan inicijativu za pokretanje procedure razrješenja čelnih ljudi Univerziteta Crne Gore. Kao obrazloženje navode da nisu riješeni problemi hiperprodukcije diploma, da nije sprovedena zakonska obaveza o rangiranju Univerziteta, da nije bilo dovoljno ulaganja u infrastrukturu, te ukazuju na "izostanak suštinske primjene zakonske obaveze o praktičnoj nastavi na svim studijskim programima". Za sve prethodno navedeno, vaši predstavnici okrivljuju doskorašnjeg predsjednika Upravnog odbora, kao i rektora Univerziteta Crne Gore čije su rezultate iz prethodnog mandata i program rada razvoja Univerziteta u narednom mandatu, prije samo pola godine, upravo isti podržali jednoglasno na tajnom glasanju.
Radi široke studentske populacije UCG koja broji 20.000 studenata, a prvenstveno kao vaš profesor koji je za svoje životno opredjeljenje odabrao naučni i vaspitno-obrazovni rad, te preko 20 godina se trudio, kao i sve moje kolege sa UCG-a uostalom, da vam kroz predavanja i praktične vježbe prenesem tačnu i preciznu informaciju, ističem da su u svojoj inicijativi vaši predstavnici zaboravili da naglase da su svi navedeni problematični zahtjevi u domenu zakonskih ovlaštenja, odgovornosti i obaveza Vlade Crne Gore, odnosno resornog ministarstva, a ne državnog Univerziteta, koji nije jedini univerzitet u Crnoj Gori. Isto tako su zaboravili da su se povodom navedene problematike u nekoliko navrata, u proteklim godinama, zajedno sa predstavnicima uprave Univerziteta, obraćali nadležnom ministarstvu, o čemu svjedoče između ostalog i zvanična saopštenja, objavljena na sajtu te organizacije i u medijima.
Ne moramo ići mnogo u prošlost tražeći informacije u kojima je Studentski parlament obavještavao o navedenom, kako sadašnju, tako i Vladu prethodnog saziva. Oni su tada tačno znali koja je relevantna adresa za, recimo, pitanje hiperprodukcije diploma i precizno i jasno navodili šta to treba da se promijeni da bi se ona spriječila (dopis je prosljeđen 28. decembra 2020. godine http://www.spucg.ucg.ac.me/pages/clanak.php?id=889), a sad je za taj problem odjednom odgovorno isključivo rukovodstvo Univerziteta Crne Gore.
U inicijativi za smjenu rukovodstva UCG, se između ostalog, predlaže da treba poći od zakonskog okvira i procedure koja se sprovodi u postupku priznavanja inostranih obrazovnih isprava, pa se nakon toga tačno i decidno navode članovi Zakona o priznavanju inostranih obrazovnih isprava i izjednačavanju kvalifikacija ("Službeni list CG", br. 57/2011 i 42/2016). Doduše, bilo je takvih obraćanja i ranije, a vodile su se i medijske polemike, kada im je u tadašnjem Ministarstvu prosvjete rečeno da je resorno ministartvo “kroz nova rješenja o licenciranju, na neki način ograničila broj studenata na nekim programima, ali da Vlada ne može ograničiti broj studenata koji će fakultete završiti u inostranstvu.” (Vlada određuje broj studenata koji će se finansirati iz budžeta Crne Gore za određeni studijski program, u skladu sa brojem propisanim u licenci javne ustanove - član 65 Zakona o visokom obrazovanju). Objašnjeno im je, takođe, da iako Studentski parlament ima smjernice i zna da, u skladu sa potrebama tržišta rada možda određenih kvalifikacija ne treba u tom broju u kojem naši ljudi završavaju u inostranstvu, “vi ne možete ograničiti ni želje mladih ljudi da završe studije i sa tom kvalifikacijom se sjutra prijave na Zavod za zapošljavanje”. Studentski parlament je svakako upoznat sa značajem Lisabonske konvencije o priznavanju kvalifikacija visokoškolskog obrazovanja u evropskoj regiji iz 1997. godine, koja obavezuje svaku državu da izvrši nostrifikaciju diploma iz inostranstva ukoliko dolaze sa akreditovanih i licenciranih visokoškolskih ustanova.
U inicijativi vaših predstavnika se dalje navodi i da Univerzitet nije sproveo zakonsku obavezu o rangiranju. Povodom toga, dužni smo da Vas obavijestimo da to nije obaveza Univerziteta već Agencije za kontrolu i obezbjeđivanje kvaliteta visokog obrazovanja, koju osniva Vlada i koja između ostalog ima i zadatak da utvrđuje metodologiju rangiranja ustanova i vrši rangiranje ustanova visokog obrazovanja (član 13a Zakona o visokom obrazovanju). Bilo bi, ne samo nezakonski i neakademski, već bi se kosilo sa svim postulatima vaspitno-obrazovnog rada da Univerzitet rangira sam sebe.
U inicijativi vaših predstavnika za smjenu rukovodstva UCG se navodi da nije bilo dovoljno ulaganja u infrastrukturu, te ukazuju na "izostanak suštinske primjene zakonske obaveze o praktičnoj nastavi na svim studijskim programima". U objašnjenju ne moramo ići dalje samo od prošle godine, kada je UCG ostvario značajna ulaganja u modernizaciju i digitalizaciju infrastrukture i opreme, pogotovo u uslovima pandemije izazvane virusom COVID -19, a izostanak značajnog dijela praktične nastave takođe ima razumno objašnjenje u uslovima epidemiološke krize i visokog zdravstvenog rizika po studente.
Ali zbog objektivnog i transparentnog informisanja, a prije svega zbog najšire studentske populacije, dozvolićete mi da navedem konkretne činjenice i brojke.
Prvo, vjerujem da je predstavnicima Studentskog parlamenta poznat član 64 Zakona o visokom obrazovanju u kojem se navodi da Osnivač obezbjeđuje sredstva javnoj ustanovi za: 1) materijalne troškove, tekuće i investiciono održavanje, 2) zarade zaposlenih... 3) opremu i bibliotečki fond...6) baze podataka i informacioni sistem..., itd, ako ni zbog čega drugog, onda zbog toga što u istom tom članu (7) stoji i da Vlada obezbjeđuje sredstva za rad Studentskog parlamenta i vannastavne aktivnosti studenata. Nažalost, opredjeljena budžetska sredstva skoro cjelokupnim iznosom odlaze samo na zarade zaposlenih na Univerzitetu.
Zbog toga se Univerzitet svestrano trudio da se što više sopstvenih sredstava izdvoji i za investiciono održavanje, opremanje i osavremenjivanje nastavno-naučne infrastrukture i to u uslovima kad od 2017. god. počinju da opadaju sopstveni prihodi od školarina, zbog uvođenja besplatnog školovanja.
Samo za posljednje 3 godine uloženo je 9 miliona eura (6,5 miliona sopstvenih sredstava i 2,5 miliona donacija) u investiciono održavanje infrastrukturnih objekata, ulaganje u nastavnu i naučnoistraživačku opremu, obnovu i opremanje amfiteatara, učionica, biblioteka, laboratorija, računarskih sala i dr, a sve shodno potrebama i zahtjevima svih univerzitetskih jedinica. Značajna ulaganja su ostvarena u razvoj digitalizacije u doba pandemije COVID 19 kako bi se nesmetano odvijao nastavni proces. Zahvaljujući naporima uprave Univerziteta i upravama pojedinih fakultetskih jedinica ostvarene su značajne donacije u 2020. godinu u iznosu od oko 2,5 miliona eura, u polju razvoja digitalizacije (2,1 milion vrijedna donacija Telekoma) i adaptacije 5 amfiteatara i svečane sale u zgradi Tehničkih fakulteta u Podgorici (cca 400.000 eura iznos donacija crnogorskih kompanija).
I pored velikih ulaganja u infrastrukturu, zahvaljujući radu uprave, profesora, sradnika i zaposlenih, UCG je u posljednje 3 godine obezbjedio najveći priliv sopstvenih sredstava u zadnjih 10 godina. Na kraju 2020. godine na svim računima UCG se nalazi 14,87 miliona eura, što je 2 puta više u odnosu na početak mandata rektora 2017. godine. Najveći dio ovih sredstava se odnosi na međunarodne projekte.
I sve ovo, dragi studenti, vaši predstavnici u Studentskom parlamentu su znali do prije mjesec dana jer su intenzivno učestvovali i bili svjedoci ako ne kao članovi parlamenta onda kao studenti UCG-a. Zbog čega su se vaši predstavnici uključili u političku i medijsku hajku za smjenu sadašnjeg rukovodstva Univerziteta? Šta im se dogodilo? Meni je jasno, a da li je i vama.