Kultura

Osvrt na zbirku poezije ,,Tango ulice” Željka Sekulovića

Postoje oni skromni pjesnici koji tiho i nenametljivo ispišu svoje poetske misli ptožimajući ih ličnim dubokim (autentičnim) iskustvima, upravo njima pripada Željko Sekulović. ,,Tango ulice” u izdanju (CDNK) i OKF-a predstavlja čudesni spoj boemije koja se na mističan način oslikava u pjesmi ,,Čežnja” neumitna stvarnost samog pjesnika zaključana je tajnim lavirintima nejgovih promišljanja.

Osvrt na zbirku poezije ,,Tango ulice” Željka Sekulovića Foto: PA
Božidar Proročić
Božidar ProročićAutor
PAIzvor

Dešava se da pjesnik svjesno ili nesvjesno, u sopstvenu poeziju ugradi svojevrsnu estetiku i emociju za njeno razumijevanje – takva poezija se urezuje snažnije i daje onu posebnu crtu univerzalnosti. Sam Sekulović nam predaje svoj ključ, (tajni) kao u pjesmi ,,Kad sve zamre” u kojoj kaže:

,,Neka i zamre sve ovo okolo

sve ovo koje zbog mezimenosti

prah priziva ja ću biti živ.”

Prefinjeni, glas u pjesmama samog autora ne odustaje ; svjestan ,,istina” savremenog svijeta prihvata ulogu naratora koji želi da poezijom poveže metafiziku prolaznosti i kosmičkih puteva kao u pjesmi ,,Suton.” Ma koliko da u ovoj pjesmi preovladava pesimizam mitskih ,,utvara” pjesnik ne odustaje od ljubavi kao misterije i ne želi joj oduzeti težnju ka vječnosti. Doduše Sekulović je pjesnik kojem je itekao stalo do tematske raznovrsnosti, upravo u takvim trenucima nastaju njegova zapažanja i sama suština novih horizonata. Poezija nas nikada nije iznejvjerila ona autoru predstavlja dinamičan motiv. ,,Tango ulice” je savremena poezija koja predstavlja antropologiju današjnice i u sebi nosi, formu, teme i stil, ipak, u savremenoj poeziji ona predstavlja značajani autorov napredak u odnosu na prvu zbirku poezije ,,Treba mi riječ” na crnogorskom pjesničkom nebu ova zbirka značajno odskače. Istančan je osjećaj autora da nastavi da piše o temama i motivima kao i u prvoj zbirci, sa stihovima koji nose lični pečat. Sekulović se u ovoj poetskoj ,,igri” fokusira na (lične) svjetove a iznad svega na polje kompleksne povezanosti ,,savremenog patrijahalnog društva” različitog generacijskog, društvenog i iskustvenog stajališta i razmišljanja.

Sama poezija postavlja i suštinska pitanja, je li povlačenje u smiraj nekadašne ,,Mladosti” kako i glasi istoimena pjesma parafraziranje samoće ili mudrost, ko je hrabriji, onaj koji je naučio ,,sudbinski” se predati ili živjeti u okolnostima koje ne može promijeniti ili onaj boemski mislilac koji želi preći granice svojih principa. Pred čitaocima je (svojevrsna) najprivatnija psihološka ispovijest i to izgovorena u dahu, ispisana bez dizanja olovke na pergamentu. U pomenutoj pjesmi ,,Mladost” autor ističe:

,, Što mi sve prijeti ne straši me,

jer mi je duša još tako mlada,

i udovi i ramena daće mi još vremena,

samo vremena, samo vremena. ”

Pjesnik Sekulović svojoj poezijji pristupa iz jungovog sagledavanja svijeta pjesma ,,Grad” (krvave suze) satkavši poeziju (ropstva) raspolućenih ličnosti i nemira arhetipa, prezentuje često svoju individualizaciju. Lirski subjekt je biće koje ima svoje strahove, uglavnom predstavljene kao iracionalane, u odnsosu na uzvišenost ljudskog bića. Stalnim iznalaženjem načina da poezija Sekulovića dosegne lirsko ,,JA” nailazi na prepreku pred razumom, koji je u večitom preispitivanju i dilemama. On je zagledano u kosmos, čije su mudrosti veće i čudotvornije od ustaljene svakodnevnice koja proizilaz iz individualnog promišljanja. Tragajući za (vječitim) istinama, porukama i odgovorima koje leže (ali se i traže) u vremenu koje je bilo i koje će doći, malo pjesničko prisustvo traga za iskonskom empatijom i odgovorima koji nadilaze ovovremenost sadašnjeg trenutka, a njihovo značenje predstavlja ništa drugo do sagledavanje jednostavnosti bez koje ničeg ne bi blo. Pjesnički dijalog Sekulovića sa okolinom postaje način da se izraze i iskažu sve težnje i strahovi, da se nagovijeste sumnjičavi pogledi na zaborav i da svaka nova pjesma bude svojevrsni znak poezije na crnogorskim poetskim raskršćima.

ČEŽNJA

Čežnju, kao fotografiju , žar koji se gasi, rastvara sliku po sliku,

neumoljivo, predskazanje ispunjujuće.