Zanimljivosti

Djeca brže i bolje uče od odraslih zbog jedne hemikalije u mozgu

U poređenju sa odraslima, djeca brže uče. Njihovi mozgovi koji se razvijaju upijaju informacije nevjerovatnom stopom, a neuroni ne samo da lakše uče novo znanje, već ga i bolje čuvaju, čak i sa poplavom novih podataka i informacija.

Djeca brže i bolje uče od odraslih zbog jedne hemikalije u mozgu Foto: Ilustracija: Olga Zarytska/©zolga - stock.adobe.com
RTSIzvor

Tim neurologa sa njemačkog Univerziteta u Regenzburgu i Univerziteta Braun u SAD možda je otkrio šta to tačno čini mladi mozak tako efikasnim.

Oni smatraju da je za veliki dio ovog fenomena odgovorna hemikalija GABA (gama-aminobuterna kiselina), koja skače kod djece tokom i nakon učenja i pretvara njihove mozgove u "supersunđere".

"Često se pretpostavlja da djeca efikasnije uče od odraslih, ali je naučna podrška za tu pretpostavku bila do sada prilično slaba", kaže koautor studije Takeo Vatanabe, kognitivni psiholog sa Univerziteta Braun.

Naučni tim je koristio naprednu tehniku magnetno rezonantne tomografije da indirektno mjeri koncentraciju GABA u vizuelnom dijelu korteksa djece tokom učenja i u poređenju sa odraslima.

U studiji je snimano 55 djece uzrasta od osam do 11 godina i 56 odraslih između 18 i 35 godina. Tri različita perioda su pokrivena – prije vizuelnog učenja, tokom procesa učenja i nakon.

Rezultati su pokazali da nivo GABA kod odraslih ostaje konzistentan tokom čitavog eksperimenta, dok se kod djece taj nivo povećava.

"Ono što smo otkrili je brz skok nivoa GABA kod djece, povezan sa učenjem. I ne samo tokom procesa učenja – nivo je ostajao visok i u periodu nakon prestanka upijanja novih informacija", ističe Vatanabe.

GABA je glavni inhibitorni neurotransmiter u centralnom nervnom sistemu kod sisara. GABA djeluje na inhibitorne sinapse u mozgu vezivanjem za specifične transmembranske receptore u membrani plazme. Ona utiče na prije- i postsinaptičke neuronske procese.

Zbog toga ovo jedinjenje igra važnu ulogu u procesu učenja novih informacija, a takođe ima i ključnu ulogu u stabilizaciji, odnosno "periodu hlađenja" poslije učenja tokom kojeg se krhke nove neuronske mreže konsoliduju i informacija uspješno skladišti.

"Period hlađenja" je veoma važan za uspješno učenje i pamćenje, jer ukoliko se tokom njega dodaju nove informacije, dešava se fenomen tokom kog se prethodno naučene informacije brišu i uništavaju.

Portal Analitika