Tom prilikom ministar rada i socijalnog staranja Kemal Purišić kazao je da je cilj projekta bio ispunjavanje aktivnosti iz poglavlja 2, odnosno podržavanje napora crnogorskih institucija u izgradnji kapaciteta za efikasnu koordinaciju sistema socijalne sigurnosti prilikom pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji.
“Imajući u vidu da učešće u koordinaciji sistema socijalne sigurnosti zahtijeva i uspostavljanje prilagođenih struktura za efikasnu primjenu, obuku i edukaciju državnih službenika, bilo je neophodno ojačati administrativne kapacitete institucija odgovornih za koordinaciju sistema socijalne sigurnosti”, kazao je Purišić.
Podsjetio je da je poglavlje 2 - Sloboda kretanja radnika otvoreno 11. decembra 2017. godine na Međuvladinoj konferenciji u Briselu i da su aktivnosti iz ovog poglavlja značajno unaprijeđene ovim projektom.
“Nastavićemo i dalje da radimo na unapređenju ove oblasti, a s tim u vezi želim da napomenem da je tokom implementacije projekta Vlada Crne Gore 28. marta 2019. godine usvojila Akcioni plan za realizaciju obaveza iz poglavlja 2. Akcionim planom propisane su aktivnosti koje ćemo u narednom periodu sprovoditi, a koje se odnose na četiri oblasti iz poglavlja 2, među kojima je i koordinacija sistema socijalne sigurnosti”, istakao je Purišić.
Zamjenica šefa sektora za saradnju u Delegaciji EU u Crnoj Gori Audrone Urbonaviciute kazala je da su sloboda kretanja radnika, robe, usluga i kapitala četiri osnovne slobode na kojima je osnovana Evropska unija. Najvidljivija je, kako je kazala, mogućnost da građani EU putuju i rade gdje god žele na teritoriji Unije.
“Cilj ove slobode je ukidanje svake diskriminacije na osnovu državljanstva između radnika država članica u pogledu zapošljavanja, naknade i drugih uslova rada”, istakla je Urbonaviciute.
Ona je kazala da sloboda kretanja doprinosi prosperitetu svih građana EU, nova radna mesta, jača rast i efikasnost evropskog tržišta rada.
“EU je uložila značajne napore da podstakne okruženje koje pogoduje mobilnosti radnika, što uključuje uspostavljanje Evropske kartice zdravstvenog osiguranja (EHIC) i usvajanje Direktive o prekograničnoj zdravstvenoj zaštiti, tako da se medicinski troškovi mogu nadoknaditi za državljane tokom privremenog boravka u drugoj državi članici. EHIC je jedna od najvidljivijih koristi za evropske građane”, pojasnila je Urbonaviciute.
Navela je i da je sprovedeno nekoliko studija o uticaju slobodnog kretanja radnika na crnogorsku administraciju, kao i na državni budžet.
“Takođe, procijenjen je uticaj EHIC-a i njegovo uvođenje u javne finansije. Jedan broj osoblja je obučen o instrumentima koordinacije i nadamo se da će institucionalno znanje biti sačuvano za budućnost”, dodala je Urbonaviciute.
Generalni direktor Direktorata za penzijsko i invalidsko osiguranje u Ministarstvu rada i socijalnog staranja Jovo Pajović kazao je da je projekat bio podijeljen u tri komponente.
“Prva komponeneta bila je fokusirana na analizu trenutnog stanja uloga crnogorskih institucija odgovornih za stanje socijalne sigurnosti i izradu nacrta studija o uticaju slobode kretanja radnika između Crne Gore i EU i država članica nakon pristupanja EU”, istakao je Pajović.
Pojasnio je da su u okviru ove komponente izrađene Analitička studija i Finansijska analiza uticaja slobode kretanja radnika, kao i Studija izvodljivosti uvođenja Evropske kartice zdravstvenog osiguranja.
Cilj analiza je, kako je rekao, da pomognu crnogorskoj administraciji da vidi opseg rada u budućnosti i da ima jasnu sliku kako koordinacija socijalne sigurnosti funkcioniše u državama članicama EU i koje su implikacije buduće koordinacije na državu i budžet.
Učesnici projekta, koji je počeo 22. januara 2018. godine i koji je trajao 18 mjeseci bili su predstavnici Ministarstva rada i socijalnog staranja, Ministarstva zdravlja, Fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje Crne Gore, Fonda za zdravstveno osiguranje Crne Gore, Zavoda za zapošljavanje Crne Gore i Centara za socijalni rad koji su svojim učešćem na radionicama i obukama dali veliki doprinos uspješnom finalizovanju projektnih aktivnosti.