NEZAVISNOST
To je Pobjedi saopšteno iz ASK, uz ocjenu da se u izvještajima EK u kontinuitetu notira napredak Crne Gore u oblasti prevencije korupcije, te da to predstavlja priznanje za Agenciju. - ASK stav o svojoj nezavisnosti i nepristrasnosti u radu temelji na rezultatima istraživanja javnog mnjenja iz decembra 2018, koje je jasno pokazalo da je procenat ispitanika koji imaju povjerenje u rad ovog organa iznad 60 odsto, kao i prethodne dvije godine.
ASK je i ove, kao i u istraživanjima iz prethodne dvije godine, na prvom mjestu među organima u koje bi građani imali najviše povjerenja u slučaju da se odluče da prijave korupciju, a 66,4 odsto smatra da je ASK dala doprinos sveukupnoj borbi protiv korupcije u zemlji – saopštili su Pobjedi iz Agencije. Objašnjavaju i kako Evropska komisija u izvještajima, izemeđu ostalih, koristi i podatke pribavljenje od oderđenih političkih subjekata i nevladinih organizacija, koji komisiju informišu o, kako su rekli, svom viđenju napretka Crne Gore u oblasti prevencije korupcije.
- Međutim, kao državna institucija, ASK postupa isključivo na osnovu zakonom propisanih ovlašćenja, a EK o učinku i povjerenju u rad ovog državnog organa informiše samo na bazi egzaktnih i provjerljivih rezultata, zasnovanih na primjeni zakona – navode iz Agencije.
Ističu i kako su u izvještaju prepoznati napori koje je ASK uložila u protekloj godini, a koji se tiču unapređenja transparentnosti, početak prakse direktnog izricanja prekršajnih kazni, povećanje iznosa izrečenih prekršajnih kazni i oduzete imovinske koristi stečene kršenjem zakona, rast broja ostavki i razrješenja javnih funkcionera na osnovu odluka i mišljenja ASK, te visok procenat od čak 95 odsto javnih funkcionera koji prijavljuju prihode i imovinu. - Kao što smo više puta javno saopštili, i na tome insistiramo, ASK je kao državna institucija dužna da postupa isključivo po zakonima, i da na takvom postupanju zasniva rezultate.
Svi dosadašnji Izvještaji o radu ASK su upravo utemeljeni na rezultatima zasnovanim na primjeni zakona, i usvojeni su na Savjetu ASK, Odboru za antikorupciju i parlamentu – naglašavaju iz Agencije. A kako bi se stav EK po pitanju rada Agencije ubuduće poboljšao, iz te institucije ističu da su već realizovali konkretne aktivnosti koje su bile predviđene preporukama iz prethodnog Izvještaja EK o napretku.
Podsjećaju i da je Savjet Agencije prošle godine usvojio Plan realizacije preporuka iz Izvještaja EK za 2018. godinu koje se odnose na rad ASK. Objašnjavaju i da Plan sadrži devet preporuka za čije sprovođenje je utvrđeno 50 mjera, kojima se tretiraju ključni izazovi koji se odnose na njihov rad. - Savjet ASK redovno prati realizaciju datih preporuka i mjera.
Na sjednici održanoj sredinom aprila ove godine, Savjet je konstatovao da je 49 zadatih mjera u potpunosti realizovano ili se realizuju u kontinuitetu, a jedna mjera nije dospjela na realizaciju. Informacija o realizaciji datih preporuka i mjera je dostavljena Delegaciji EU svega mjesec prije objave novog Izvještaja EK za 2019. godinu i ASK očekuje da će rezultati sprovedenih aktivnosti biti prepoznati u narednim izvještajima Evropske komisije – naveli su iz Agencije.
RIZICI
Objašnjavaju i da je u procesu pristupanja Crne Gore EU, ASK obveznik devet mjera iz Operativnog dokumenta za sprečavanje korupcije u oblastima od posebnog rizika, te da je od tih devet mjera osam već realizovano ili se kontinuirano realizuje, dok je jedna djelimično realizovana. - Sve ovo, kao i činjenica da će ASK insistirati na nastavku sprovođenja svih preporuka EK i kontinuiranom praćenju njihove realizacije, govori o tome da je ova institucija najozbiljnije uzela u obzir navode iz Izvještaja EK koji se odnose na njen rad – navedeno je u odgovorima dostavljenim Pobjedi.
Iz Agencije zaključuju i kako ta institucija „uživa snažnu i kontinuiranu podršku EU, Savjeta Evrope, ambasada SAD i Velike Britanije, kao i domaćih partnera, na polju implementacije najboljih međunarodnih standarda i praksi u prevenciji korupcije, te jačanja kadrovskih i tehničkih kapaciteta ove institucije“.