On naglašava da proces legalizacije nije blokiran, ali je sporiji od očekivanja zbog propisanih procedura i obima posla jedinica lokalnih samouprava i katastra, a ne zbog orto foto snimka, koji je završen prošle godine.
ZAHTJEVI
- Podnijet je veliki broj zahtjeva, tako da i njihova obrada predstavlja izazov za opštinske administracije, jer se radi o novoj proceduri i ne postoji praksa u postupanju - kazao je Čanović i podsjetio da procedura podrazumijeva utvrđivanje usklađenosti sa planskim dokumentima, riješene imovinsko-pravne odnose na zemljištu i objektu i volju podnosilaca zahtjeva.
- Orto foto snimanje završeno je prošle godine, a snimanje kritičnih zona uglavnom u južnom i centralnom dijelu završeno je skoro istovremeno sa istekom roka za prijavu legalizacije. U decembru prošle godine predati su podaci - navodi Čanović i dodaje da resorno ministarstvo, preko Jedinice za kontrolu kvaliteta, ima obavezu da kontroliše kvalitet elemenata navedenih u tehničkoj specifikaciji i Planu kvaliteta proizvoda sa isporučenim snimkom.
Kontrola je uslovljena povećanjem kapaciteta servera i instaliranjem licence. - Po ispunjenju tih uslova orto foto snimak će biti testiran na Geoportalu i nakon toga upotrebljiv - rekao je Čanović i naglasio da prijava za legalizaciju podrazumijevala izradu i ovjeru geodetskog elaborata, pa je nemoguće da se fiktivno legalizuju objekti koji se ne nalaze u prostoru.
SNIMAK
- Inače, kosi orto foto snimak (3D) nije puka slika, već skup podataka o prostoru, a ti podaci su uslov za izradu evidencije bespravno sagrađenih objekata - kaže Čanović i dodaje da jedinice lokalne samouprave donose rješenja o legalizaciji za objekte koji su izgrađeni u skladu sa osnovnim urbanističkim parametrima planskih dokumenata.
- Legalizacija objekata je manji dio razloga zbog kojih je rađen orto foto snimak. On je jedan od značajnih alata za planiranje i zaštitu prostora, pri evidenciji objekata u katastru, kao dokumentaciona podloga za izradu plana generalne regulacije i druge sisteme čija je djelatnost u vezi sa prostornim podacima - kazao je Čanović.
Za pravilno sprovođenje postupka zakonom su propisana ovlašćenja i obaveze opštinama za donošenje odluka o komunalnom opremanju građevinskog zemljišta za bespravne objekte, o godišnjoj naknadi za korišćenje prostora za bespravne objekte i o obezbjeđivanju alternativnog smještaja.
Od 24 jedinice lokalne samouprave, kako je istakao Čanović, samo jedna nije dostavila prijedlog odluke o komunalnom opremanju građevinskog zemljišta za bespravne objekte na saglasnost i to opština Kolašin, a Ministarstvo je izdalo 23 akta o saglasnosti.
- Dvije opštine dostavile su Ministarstvu na saglasnost prijedloge odluka o naknadi za korišćenje prostora, dok je Glavni grad dostavio prijedlog propisa o obezbjeđivanju alternativnog smještaja - kazao je Čanović.