Abiznis

Zbrka između strategije, smjernica i budžeta

Vlada nakon donošenja Fiskalne strategije nije revidirala smjernice makroekonomske i fiskalne politike koje su bile obavezujuće za pripremanje zakona o budžetu za 2017, navedeno je, između ostalog, u izvještaju DRI o ocjeni primjene kriterijuma fiskalne odgovornosti u prošloj godini.
Zbrka između strategije, smjernica i budžeta
Portal AnalitikaIzvor

U izvještaju, koji su uradili senatori dr Milan Dabović i dr Branislav Radulović, se navodi da se provjerom usklađenosti procedura i aktivnosti sa Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, u dijelu izrade strateških dokumenata i objavljivanja podataka, može konstatovati da su uglavnom realizovane, ali je skrenuta pažnja na niz stavki.

Fiskalna strategija donijeta je nakon Smjernica makroekonomske i fiskalne politike, Zakona o budžetu i rebalansa u junu.

- Utvrđene su neusklađenosti između Fiskalne strategije i rebalansa u junu. Vlada nakon donošenja Fiskalne strategije nije revidirala Smjernice makroekonomske i fiskalne politike obavezujućih za pripremanje zakona o budžetu, tako da DRI nije bila u mogućnosti da ocijeni usklađenost drugog, odnosno rebalansa donešenog u decembru sa Fiskalnom strategijom koji se odnose na limite potrošnje - naveli su iz DRI.

Izvršenje budžeta iskazano prijedlogom završnog računa budžeta nije usklađeno sa limitom potrošnje utvrđenim rebalansom iz decembra.

- Planom sanacije deficita i javnog duga, uz dodatne mjere predviđene Fiskalnom strategijom, planiran je ukupni efekat fiskalne konsolidacije u 2017. od 161,7 milion eura. Poređenje 2017. i 2016. kod stavki prihoda i rashoda obuhvaćenih konsolidacijom pokazuje razliku u iznosu od 119,9 miliona eura. Projekcija prihoda prezentirana u Fiskalnoj strategiji za 2017. godinu je bila 1,5 milijardi eura, dok su prijedlogom zakona o završnom računu budžeta, korigovanim za nalaze revizije iskazani prihodi manji za 12 miliona - konstatuje DRI.

Istovremeno, Fiskalnom strategijom su, kako navode, projektovani rashodi 1,8 milijardu eura, dok su prijedlogom zakona o završnom računu budžeta, korigovanim za nalaze revizije iskazani rashodi manji za 5,9 miliona eura.

Od osam obavezujućih indikatora, konstatovala je revizija, realizovana su dva koja se odnose na kriterijume da tekući prihodi i donacije budu veći od tekućih izdataka i transfera.

Indikatori koji se odnose na ostvarenje primarnog budžetskog suficita, učešća gotovinskog deficita u nominalnom BDP-u do 3 odsto i učešća javnog duga u nominalnom BDP-u do 60 odsto nijesu realizovani.

Portal Analitika