U Ministarstvu smatraju da su IPA procedure zahtjevne (definisane Priručnikom o procedurama), ali se, kako navode, u svaki naredni ciklus ulazi sa više iskustva i sa većim brojm ljudi u sektoru obrazovanja koji su imali direktno iskustvo u sprovođenju projekata.
„Tako da smo uvjereni da ćemo nastaviti sa uspješnom realizacijom planiranih aktivnosti“, rekli su iz Ministarstva agenciji MINA.
Kako su kazali, u procesu programiranja i unapređenja kapaciteta bila im je na raspolaganju određena tehnička pomoć stručnjaka iz država koje imaju više iskustva u korišćenju fondova Evropske unije, ali su se, kako dodaju, u najvećem dijelu oslanjali na kapacitete unutar crnogorskih institucija.
Iz Ministarstva su ukazali da se procedure razlikuju u zavisnosti od toga ko je direktni korisnik sredstava iz IPA-e, i naveli da to, pored ministarstava i organa državne uprave, mogu biti i opštine, nevladine organizacije, asocijacije i udruženja, univerziteti, škole, bolnice, institucije kulture i istraživački centri.
Taj resor je, kako su rekli, od početka sprovođenja IPA-e - 2007. godine, uključeno u planiranje i realizaciju projekata koji se finansiraju kroz taj mehanizam podrške.
„U toku prve finansijske perspektive IPA I 2007 – 2013 (cjelokupno planiranje Evropske komisije na strategijskom i finansijskom nivou odvija se na sedmogodišnjem nivou), podrška se sprovodila kroz pet komponenti - podrška tranziciji i izgradnji institucija, prekogranična saradnja, regionalni razvoj, razvoj ljudskih resursa i poljoprivreda i ruralni razvoj“, saopšteno je Ministarstva.
Navodi se da je Ministarstvo realizovalo ili je učestvovalo u realizaciji projekata koji su se odnosili na uspostavljanje nacionalnog okvira kvalifikacija i obezbjeđenje kvaliteta u visokom obrazovanju u vrijednosti od 1,5 miliona EUR, karijernu i profesionalnu orijentaciju - 1,8 miliona EUR i unapređenje inkluzivnog obrazovanja za djecu sa posebnim obrazovnim potrebama, čija je ukupna vrijednost projekta tri miliona EUR.
Iz Ministarstva dodaju da ukupna vrijednost projekta uvođenja ECDL standarda u obrazovni sistem iznosi 778 hiljada EUR.
U okviru Operativnog programa „Razvoj ljudskih resursa 2012-2013“ Ministarstvo prosvjete je realizovalo dva projekta - Modernizacija obrazovnih programa i obuka nastavnika, vrijednosti 779 hiljada EUR, i Nabavka opreme za srednje stručne škole koja je u skladu sa modernizovanim programima obrazovanja, vrijedan 345 hiljada EUR.
Kako pojašnjavaju iz Ministarstva, u okviru druge finansijske perspektive IPA II za period 2014-2020 najveća promjena se odnosi na to da umjesto komponenti, IPA pruža podršku u definisanim sektorima.
„Evropska komisija će u narednih sedam godina podržati akcije u sektorima koji su blisko povezani sa Strategijom proširenja - demokratija i upravljanje, vladavina prava i temeljna prava, životna sredina, saobraćaj, konkurentnost i inovacije, zapošljavanje, socijalna politika i razvoj ljudskih resursa, poljoprivreda i ruralni razvoj i prekogranična i teritorijalna saradnja“, saopšteno je iz Ministarstva prosvjete.
U tom periodu taj resor će, kako su najavili, realizovati aktivnosti usmjerene na unapređenje kvaliteta obrazovanja na svim nivoima, izradu obrazovnih programa u skladu sa Crnogorskim okvirom kvalifikacija i inkluziju marginalizovanih grupa u obrazovni sistem.
Imajući u vidu da se radi o jako kompleksnom procesu, sa striktnim procedurama, Ministarstvo, kako su saopštili, u kontinuitetu ulaže u razvoj kapaciteta službenika angažovanih na IPA poslovima.
Kako navode, kada je riječ o slijedu aktivnosti koje vode do realizacije projekta, počinje se sa planiranjem na nivou kompletne perspektive, sa daljom razradom po komponentama, po godišnjim ciklusima.
Ministarstvo, kako su kazali, u sektoru obrazovanja koordiniše procesom definisanja prioritetnih aktivnosti od strateškog značaja čiju realizaciju planira da obavi uz podršku kroz IPA-u.
„Pošto se finalizuju ključni programski dokumenti, razrađuju se dokumenti specifični za svaki projekat/akciju i kompletna tenderska dokumentacija. Nakon okončanja tendera, pristupa se potpisivanju ugovora i otpočinje realizacija. Predstavnici Ministarstva su uključeni u svaku fazu procesa“, rekli su iz Ministarstva.
Kako pojašnjavaju, realizacija projekata zahtijeva intenzivnu saradnju i koordinaciju na nivou svih uključenih strana, a pristup koji Ministarstvo koristi je taj da se postižu rezultati koji će se na sistemskom nivou dugoročno korisiti.