Društvo

TOMIĆ: Čak 12 odsto više upisanih srednjoškolaca na treći stepen

Nakon svih aktivnosti koje je Ministarstvo prosvjete sprovodilo u prethodnom periodu i kampanje “Stručno, moj izbor za budućnost”, već nakon junskog upisnog roka upisano je 609 učenika na obrazovne programe trećeg stepena, što je za 12% više nego prethodnih godina. “Imajući u vidu da nas očekuje i avgustovski upisni rok, procjene su da će ove godine na programima trećeg stepena biti upisano oko 20% više učenika u odnosu na prethodne godine”, istakao je Veljko Tomić, direktor direktorata u Ministarstvu prosvjete.
TOMIĆ: Čak 12 odsto više upisanih srednjoškolaca na treći stepen
Portal AnalitikaIzvor

Pored navedenog, na trogodišnjim programima u crnogorskim stručnim školama postoji mogućnost za dualno obrazovanje. Sistem dualnog obrazovanja podrazumijeva sitaciju u kojoj učenik trogodišnjeg programa paralelno realizuje školovanje i rad kod poslodavca uz novčanu nadoknadu, ukoliko postoji interesovanje obije strane.

Tako Ministarstvo daje dodatne podsticaje i za djecu i za poslodavce koji se uključe u sistem trogodišnjeg i dualnog obrazovanja. Za poslodavce ti podsticaji podrazumijevaju da će od sada zaradu učenicima u dualnom obrazovanju u prva dva razreda plaćati Ministarstvo, a samo u trećem poslodavac, dok je do sada sve navedeno bila obaveza isključivo poslodavca. Ta naknada u prvom razredu iznosi najmanje 10% prosječne neto zarade tj. 50e, u drugom 15% tj. 75e, a u trećem 20% odnosno 100e.

Podsticaji za učenike ogledaju se u mogućnosti da djeca koja se prijave za neka od deficitarnih zanimanja trećeg stepena dobiju mjesečne stipendije od 70e. Ovogodišnji konkurs za stipendiranje predvidio je 110 stipendija, a prijavilo se 117 učenika, i u toku je postupak rangiranja.

“Svi navedeni podsticaji zapravo znače da dijete koje se školuje po dualnom sistemu i pritom je korisnik stipendije, ima mjesečnu nadoknadu između 120 i 170 eura” ističe Tomić.

Kada je riječ o funkcionisanju sistema dualnog obrazovanja, Tomić je pojasnio i procedure: “Centar za stručno obrazovanje provjerava ispunjenost kadrovskih i materijalnih uslova prijavljenih poslodavaca. Dodatno, u srednjim stručnim školama postoji sistematizovano mjesto Organizator praktične nastave, koji prati realizaciju nastave kod poslodavca. Postignuća učenika provjerava komisija sastavljena od predstavnika Škole i poslodavca”.

“U Njemačkoj je stopa nezposlenosti mladih oko 7%, što je znatno manje u odnosu na prosjek nezaposlenosti mladih u EU, upravo zbog funkcionalnog  dualnog obrazovanja. Ovaj sistem je od velike važnosti za razvoj ličnih kompetencija, ali i tržište, te koristim priliku da pozovem poslodavce da se za sve dodatne informacije po ovom pitanju obrate Ministarstvu”, zaključuje Tomić.

Portal Analitika