Oblak gasa juri ka nama brzinom od milion km/h

Nevidljvi oblak gasa juri ka Mliječnom putu brzinom od milion kilometara na sat. Ipak, nema razloga za brigu, jer će do nas stići tek za 30 miliona godina.
Oblak gasa juri ka nama brzinom od milion km/h

Astronomi koji upravljaju Hubble svemirskim teleskopom kažu da oblak gasa vjerovatno i potiče iz naše galaksije, ali se, nakon lutanja, kao bumerang vraća nazad.

Kada se vrati u nju, trebalo bi da dođe do spektakularnog rađanja mnoštva zvijezda, jer ovaj oblak ima dovoljno gasa za nastanak čak dva miliona naših sunaca.

Astronomi su već detektovali mnoge oblake gasa, ali ovaj, nazvan Smit oblak, jedinstven je po tome što je poznata i njegova putanja.

“Oblak je primer kako se galaksija vremenom mjenja”, kaže Endrju Foks iz Instituta u Baltimoru. “On nam pokazuje da je Mliječni put aktivno mjesto u kom gas može da bude izbačen iz jednog dela diska, a da se vrati u drugi”.gas

Doktorand astronomije Gejl Smit otkrio je oblak šezdesetih godina prošlog vijeka. Istraživači smatraju da je dugačak 11.000 svjetlosnih godina i širok 2.500.

Foks i njegov tim nedavno su koristili Hubble kako bi otkrili hemijski sastav i poreklo oblaka.

Ispostavilo se da je bogat sumporom, kao što je to slučaj u spoljnjem delu diska Mliječnog puta, regiji koja je udaljena 40.000 svjetlosnih godina od središta galaksije. To znači da je Smit oblak obogaćen zvjezdanim materijalom i da je izbačen iz Mliječnog puta, a sada se vraća nazad.

Astronomi su otkriće objavili u stručnom časopisu The Astrophysical Journal Letters.

B92