Pritom niko ne ne snosi odgovornost što, ističu u CGO-u, budi dodatnu zabrinutost u ozbiljnost opredjeljenja vlasti da rade na demokratizaciji i evropeizaciji crnogorskog društva.
"Revizija, odnosno ispitivanje tačnosti, potpunosti, zakonitosti i objektivnosti najvažnijeg strateškog dokumenta u procesu pregovaranja Crne Gore sa EU -Programa pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji za period 2014 -2018 - samo deset mjeseci od usvajanja i predstavljanja javnosti istog, pokazuje da odgovorni u Vladi nijesu planirali u okviru realnih osnova, ali ni uložili adekvatne napore u realizaciju Programa. Ovaj dokument je trebao da omogući brže, jasnije i operativnije praćenje i koordinaciju aktivnosti od strane svih učesnika u pregovaračkom procesu, kao i da pokaže spremnost i zrelost institucija sistema da preuzete obaveze u datim rokovima ispune. Međutim, već sada, nepunih godinu od početka primjene, jasno je da su rezultati vrlo skromni“, saopšteno je Portalu Analitika iz CGO.
Sam dokument, dodaju u toj organizaciji, predstavlja detaljan plan svih aktivnosti, planova, obaveza, s jasno definisanim rokovima i odgovornim institucijama, u kontekstu procesa usklađivanja zakonodavstva sa pravnom tekovinom EU. Konstrukciona greška dokumenta je, napominju, i u nerealno postavljenim rokovima, što je posljedično dovelo i do sadašnje situacije.
"Naime, dinamika realizacije aktivnosti od strane nadležnih institucija do sada je krajnje zabrinjavajuća: u I kvartalu 2014. od ukupno 321 zakona i podzakonskih akata realizovano je 159 (svega 50 odsto). Takođe, od 50 strategijskih dokumenta, realizovana su 24 (48 odsto). Situacija je još lošija kada se pogledaju zvanični podaci za II kvartal 2014, iz kojih se vidi da je od 121 propisa realizovano 25 (21 odsto), dok je od osam planiranih strategijskih dokumenata donešen samo jedan“, naglašeno je u saopštenju.
Takođe, ističu u CGO-u, u okviru Poglavlja 23, kao ključnog u procesu pregovora, od sedam aktivnosti koje su bile planirane Programom pristupanja, od početka godine do danas, realizovane su samo dva.
"Kada se pogledaju podaci u dijelu realizacije aktivnosti u smislu izrade propisa, za sva 33 pregovaračka poglavlja, od 121 planiranog dokumenta u II kvartalu 2014, realizovano je svega 25 (20 odsto), dok su u strategijskom okviru rezultati još lošiji, pa je od osam predviđenih dokumenata usvojen samo jedan, i to u okviru svih RG po svim pregovaračkim poglavljima. Ovi podaci argumentovano otvaraju pitanja: Da li je Crna Gora suštinski posvećena procesu pristupanju EU ili ta posvećenost počinje i završava u prigodnoj dnevno-političkoj retorici? Da li ovakvi učinci ukazuju na ozbiljan nedostatak administrativnih kapaciteta za realizaciju postavljenih aktivnosti, ili je riječ o nepostojanju koordinacije između nadležnih institucija“, stoji u saopštenju.
U CGO-u pitaju i zašto su neizvedeni izvori finansiranja neophodni za uspješnu realizaciju aktivnosti, ukoliko postoji politička volja da se ovaj dokument primijen.
Usklađivanje zakonodavstva sa pravnom tekovinom EU, a posebno puna i pravilna primjena, zahtjeva, napominju, obezbeđivanje značajnih finansijskih sredstava.
"Da bi bio ostvariv, ovaj dokument mora sadržati najprije analizu potrebnih finansijskih sredstava za finansiranje aktivnosti i precizne izvore finansiranja, što je na žalost izostalo. Tako javnost ostaje uskraćena za informaciju o kapacitetu Crne Gore da iz Budžeta finansira ove aktivnosti, ali i o mogućim drugim izvorima finansiranja i apsorpcionoj moći države da povuče ta sredstva“, navodi se u saopštenju.
CGO smatra da nije dovoljno uraditi samo reviziju Programa o pristupanju.
"Naime, smatramo da je potrebno razmotriti kompletan sistem postojeće pregovaračke strukture, sagledati postignuća i u odnosu na rezultate preduzeti konkretne mjere koje će doprinijeti stvaranju realne platforme i procjeni realnih kapaciteta za rukovođenje karakterom i dinamikom pregovaračkog procesa“, zaključeno je u saopštenju.