Novim zakonom je propisano da referendum ne može biti održan na dan održavanja lokalnih izbora, kao ni u periodu od sedam dana prije i sedam dana poslije održavanja lokalnih izbora u opštini i da predsjednik Crne Gore raspisuje vanredne izbore u opštini u kojoj je došlo do teritorijalne promjene istoga dana kada u novoformiranoj opštini.
Mugoša smatra da je osporeni Zakon nesaglasan sa odredbama 61, 11, 24, 25, 95, 113 i 117 Ustava Crne Gore.
On podsjeća da se na osnovu Zakona o referendumu, opštinski referendum mora raspisati radi prethodnog izjašnjavanja građana o osnivanju novih opština, ukidanja i spajanja postojećih opština i promjeni sjedišta i da se može raspisati radi prethodnog izjašnjavanja građana o pjedinim pitanjima iz nadležnosti Skupšine opštine (SO), pa postupku utvrđnim statutom opštine.
- Postavlja se pitanje da li se odredbama Zakona o dopunama Zakona o teritorijainoj organizaciji Crne Gore mimo Ustava, dakle u mjeri koja Ustavom nije dopuštena, na neustavan način ograničavaju prava na izjašnjenje putem referendum - navodi Mugoša.
On podsjeća da Ustav uređuje način odlučivanja građana u lokalnoj samoupravi i utvrđuje da je opština samostalna u vršenju svojih nadležnosti i da Vlada može raspustiti SO, odnosno razriješiti predsjednika opštine samo ako SO, odnosno predsjednik opštine, u vremenu dužem od šest mjeseci, ne vrši svoje nad1ežnosti.
- Suprotno Ustavom utvrđenoj samostalnosti lokalne samouprave, osporenim zakonom se narušava ostvarivanje osnovnih ljudskih prava i sloboda na slobodno izjašnjavanje građana u lokalnoj samoupravi na referendum - smatra Mugoša.
Prema njegovim riječima, osporenim zakonom je propisano da predsjednik države raspisuje vanredne izbore u opštini u kojoj je došlo do teritorijaine promjene istoga dana kada i izbore u novoformiranoj opštini.
Osporenom odredbom zakona se, kaže Mugoša, nalaže predsjedniku države da raspiše vanredne izbore, koje Ustav ne poznaje, da skrati mandat SO, to je svakako ustavna, a ne zakonska materija. "Odredbom Ustava utvrđeno je da mandat Skupštine traje četiri godine i da joj može prestati mandat prije vremena na koje je izabrana raspuštanjem ili skraćenjem mandata".
- Suprotno navedenim odredbama Ustava osporenim zakonom se nalaže predsjedniku države da u opštini u kojoj je došlo do teritorijalne promjene prije isteka mandata raspiše vanredne izbore istoga dana kada i izbore u novoformiranoj optini - navodi Mugoša.
Polazeći od odredaba Ustava, nesporno je, smatra on, da se osporenim zakonom krše ljudska prava i slobode zajamčene Ustavom i načelo podjele vlasti jer se predsjedniku Crne Gore nalaže da raspiše vanredne izbore za Skupštinu lokalne samouprave koja je u mandatu, a da prethodno Skupština nije raspuštena iii joj nije skraćen mandat, od organa utvrdenih Ustavom.
- Zato predlažem da Ustavni sud donese odluku da Zakon o dopuni Zakona o teritorijalnoj organizaciji Crne Gore nije u saglasnosti sa najvišim pravnim aktom - kaže Mugoša.
Mugoša je predlog za ocjenu ustavnosti Zakona dostavio 7. februara, a Ustavni sud je zatražio da se, prije njegove odluke, o tome izjasni crnogorski parlament u roku od 30 dana.
MINA