Otkriven najstariji čovjek sa plavim očima

2701plavooki
M
uškarac koji je živio prije oko 7.000 godina i čije su kosti nađene 2006. godine u Španiji, prvi je poznati čovjek koji je imao plave oči, fizičku karakteristiku koja se pojavila u relativno novijoj ljudskoj istoriji, pokazalo je istraživanje objavljeno u žurnalu “Nature”.

Otkriven najstariji čovjek sa plavim očima

DNK analizom njegovih zuba je, između ostalog, utvrđeno i da je on, iako je bio bliži modernim Skandinavcima nego drugim Evropljanima, imao afričke gene za tamniju boju kože, ali naučnici ne znaju tačnu nijansu.

Ono što sada znaju jeste i to da je imao tamno smeđu blago uvijenu kosu, da je bio visok oko 1,70 metara i star oko 30 godina i bio lovac-sakupljač, a ne stočar.

On nije imao gene za toleranciju na laktozu koji bi mu omogućili da vari mlijeko kada je porastao, što je jedan od ključnih znakova da je imao malo kontakta sa pripitomljenom stokom.

Njegov dobro očuvani skelet bio je jedan od dva nađena u dubokom pećinskom sistemu La Branja-Arintero na sjeverozapadu Španije.

Datiranjem je utvrđeno da skeleti potiču iz mezolita - perioda između starijeg kamenog doba ili paleolita i mlađeg neolita, kada je sa Bliskog istoka počelo da se širi stočarstvo i poljoprivreda u Evropi.

- Veliko iznenađenje je bilo otkriće da ova osoba ima afričke verzije gena koji određuju boju kože, što ukazuje na to da je imao tamnu kožu. Još više smo se iznenadili kada smo otkrili da posjeduje genetske varijacije za nastanak plavih očiju kod današnjih Evropljana, što je rezultiralo jedinstvenim fenotipom (fizičkim tipom) u genomu, koji je inače očigledno sjevernoevropski. Plave oči kod modernih ljudi su rezultat mutacije u genu HERC2. Ako imate ovu mutaciju u obje kopije hromozoma, imaćete plave oči sigurno. To je bio slučaj sa ovim čovjekom, koji je za sada najstarija poznata osoba sa plavim očima - rekao je Karles Laluesa Foks, sa Instituta za evolutivnu biologiju u Barseloni.