To je za jedno mjesto lošija pozicija nego na prethodnom testoranju iz 2009.
Ali, kako objašnjava prof. dr Željko Jaćimović, direktor Ispitnog centra Crne Gore,institucije koja u Crnoj Gori organizuje takmičenje, crnogorski đaci su, uprkos lošim rezultatima, zapravo napredovali u odnosu na prethodne godine po broju poena, i to u matematici i za 11 poena u odnosu na 2006, od kada učestvujemo, a u čitalačkoj pismenosti napredak je za 30 poena u odnosu na 2006. U trećoj testiranoj oblasti, prirodnim naukama, naši su đaci pokazali bolji rezultat 2012. u odnosu na 2009. godinu, i to za devet poena, ali nisu dostigli rezultat iz 2006. kada su osvojili 412 poena. Na prošlogodišnjem, najnovijem testiranju osvojil su 410 bodova iz prirodnih nauka.
Od zemalja regiona, iza naših đaka samo su učenici iz Albanije, koji su osvojili 394 boda i 58. mjesto, dok su đaci iz Srbije osvojili 449 bodova, čime su se pozicionirali na 44. mjesto. Najbolje znanje od zemalja regiona pokazali su đaci iz Hrvatske koji su osvojili 40. mjesto i 471 bod.
Inače, na PISA testovima dominiraju azijske zemlje. Najbolje postignuće među 65 zemalja imali su tinejdžeri iz Šangaja sa 613 poena, a slijede srednjoškolci iz Singapura, Hongkonga, Tajpeha i Koreje, slijede Kina -Makao, Japan, Lihtenštajn, Švajcarska I Holandija. Najlošija postignuća pokazali su učenici iz Perua.
PISA test je Međunarodni program procjene postignuća učenika. Testiranje se obavlja svake treće godine, i to u tri oblasti - matematičkoj, čitalačkoj i prirodno-naučnoj pismenosti. Realizuje se u organizaciji OECD od 1997. godine.
Od učenika se ne očekuje samo da mogu da reprodukuju stečena znanja, već i da ih primijene u različitim, relevantnim vanškolskim situacijama.
Crna Gora na takmičenju učestvuje od 2006. godine.
Rezultate je danas na vebsajtu objavila Organizacija za evropsku bezbjednost i saradnju (OECD), koja to testiranje organizuje.
Ove godine testirano je 510 hiljada učenika iz 65 zemalja. Iz Crne Gore je testirano 4.799 đaka, iz 51 škole, svih srednjih u Crnoj Gori i iz tri osnovne škole.