U inicijativi koju potpisuje direktor Agencije Bojan Obrenović, dostavljenoj Portalu Analitika, se ističe da je agencija, nakon analize zakona o CBCG, utvrdila da se u članu 37 stav 2 predviđa obrada ličnih podataka suprotna principima poštovanja privatnosti i podataka o ličnosti propisanim potvrđenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima (Evropske Konvencije o zaštiti ljudskih prava i sloboda, Direktive 95/46), Ustavom Crne Gore i pozitivnim zakonodavstvom.
- U članu 37 Zakona o Centralnoj banci Crne Gore propisano je da Centralna banka uspostavlja i vodi kreditni registar kreditnih zaduženja pojedinih lica prema bankama i finansijskim institucijama. Banke i druge finansijske institucije su dužne da dostave podatke i informacije za vođenje registra. Propisom Centralne banke utvrđuju se vrsta zaduženja, način i rokovi za dostavljanje podataka i informacija. Izuzetno od stava 1 ovog člana, kreditni registar može obuhvatiti i druge podatke i informacije potrebne za sagledavanje ukupnog zaduženja pojedinih lica (dugovanja za struju. pružene komunalne usluge, poreze obaveze na računima kod banaka u inostranstvu i sl.), koje Centralna banka pribavi u skladu sa posebnim ugovorima koje zaključi sa odgovarajućim subjektima. Podatke i informacije iz Kreditnog registra mogu koristiti banke, finansijske institucije i druga lica, pod uslovima i na način koji propiše regulator. Podatke i informacije iz stava 5 ovog člana banke, finansijske institucije i druga lica dužni su da čuvaju kao tajnu. U Odluci o kreditnom registru je predviđeno da Centralna banka može u registar unositi i druge podatke i informacije potrebne za sagledavanje ukupnog zaduženja pojedinih lica (npr. dugovanja prema preduzećima koja se bave poslovima lizinga) - precizirano je u inicijativi.
Dodaje se da član 10 odluke o kreditnom registru propisuje da registar sadrži kompleksne i međusobno povezane podatke o kreditnim zaduženjima pojedinih lica, i to identifikacione podatke o licu koje je kreditno zaduženo (MB/JMB, naziv/ime i prezime, adresa sjedišta/prebivališta, opština, zemlja, djelatnost), podatke po pojedinačnom kreditnom zaduženju (vrsta zaduženja, konto zaduženja, datum zaključenja ugovora, ugovoreni iznos, valuta, datum realizacije, realizovani iznos, podatke o urednosti vraćanja kreditnog zaduženja (status, datum nastanka spora, dani kašnjenja, dospjela neplaćena glavnica, dospjela neplaćena kamata, plaćena glavnica, plaćena kamata, iznos rezervacija, klasifikacija duga), kao i podatke o sredstvima obezbjeđenja kreditnog zaduženja (novčani depozit, zaloga na hartijama od vrijednosti, zaloga na robi, fiducija, hipoteka, mjenica, administrativna zabrana, žirant/jemac).
- Članom 22 stav 1 i 2 odluke o kreditnom registru precizirano je da podatke i informacije o drugim zaduženjima Centralna banka pribavlja pod uslovima i na način utvrđenim posebnim ugovorima koje zaključi sa odgovarajućim subjektima. Korišćenje podataka iz Kreditnog registra Centralna banka može obezbjediti subjektima iz stava 1 ovog člana, pod uslovom da pribave pisanu saglasnost lica čije podatke traže iz Kreditnog registra na posebno utvrđenom obrascu. Ustavom Crne Gore propisano je da svako ima pravo na poštovanje privatnog i porodičnog života i garantuje se zaštita podataka o ličnosti. Isti član u stavu 2 zabranjuje upotrebu podataka o ličnosti van namjene za koju su prikupljeni - ističe se u inicijativi.
Agencija naglašava da se Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti propisuje da se podaci o ličnosti moraju obrađivati na pošten i zakonit način i da se isti ne mogu obrađivati u većem obimu nego što je potrebno da bi se postigla svrha obrade, niti na način koji nije u skladu sa njihovom namjenom.
- Zakon predviđa da se prilikom odlučivanja o pravima, obavezama i interesima lica, procjenjivanje njegovih ličnih svojstava i sposobnosti (npr. pouzdanost, kreditna sposobnost, i sl.), koji su od značaja za odlučivanje ne može zasnivati isključivo na automatskoj obradi podataka. Bez namjere da ulazimo u nadležnost Centralne banke koja je shodno zakonskoj obavezi uspostavila kreditni registar u kojem vodi bazu podataka u kojoj se skupljaju, održavaju i distribuiraju podaci o kreditnim obavezama potrošača i imajući u vidu da su banke obavezne da pri odobravanju neke usluge procijene kreditnu sposobnost građana, Agencija smatra da predviđena zakonska mogućnost prikupljanja ukupnog zaduženja pojedinih lica predstavlja nesrazmjernu obradu podataka o ličnosti, jer se isti obrađuju u većem obimu nego što je potrebno da bi se postigla svrha obrade, u konkretnom ocijenila kreditna solventnost građana što je u suprotnosti sa članom 43 Ustava Crne Gore i članovima 2 i 15a Zakona o zaštiti podataka o ličnosti- precizirano je u inicijativi.
Ocijenili su da se predmetnim članom narušava princip zabrane diskriminacije jer se u neravnopravan položaj stavljaju lica koja ne žele da potpišu poseban ugovor sa bankama shodno članu 22 Odluke o kreditnom registru, jer je praksa pokazala da se plasmani neurednim dužnicima ne odobravaju, što predstavlja diskreciono pravo banke.
- Predlažemo da Ministarstvo finansija, u cilju unapređenja zaštite ličnih podataka, predloži izmjenu člana 37 Zakona o Centralnoj banci Crne Gore kako bi se zaštitilo pravo na privatnost građana - korisnika kredita na način što bi se iz člana 37 izbrisao stav 2 koji omogućava da Kreditni registar može obuhvatiti i druge podatke i informacije potrebne za sagledavanje ukupnog zaduženja pojedinih lica (dugovanja za struju, pružene komunalne usluge, poreze, obaveze na računima kod banaka u inostranstvu i sl.) - zaključuje se u inicijativi.