rent a car budva
Društvo - Tema
(Ne)pomućeni sjaj Luče
10. jun 2010.
jungimnazijaokOd 360 prošlogodišnjih prvaka podgoričke gimnazije „Slobodan Škerović“ njih 204 bili su lučonoše iz osnovne škole, čak 45 odlikaša ostalo „ispod crte“, neupisano! Sama Gimnazija diči se ove godine sa oko 100 lučonoša na 395 maturanata! Je li toliki broj „odlikaša“ oznaka poboljšanja kvaliteta znanja ili pokazatelj nedostatka valjanih kriterijuma?

 

U OŠ „Štampar Makarije“ u Podgorici, od oko 160 ovogodišnjih „polumaturanata“, njih 45 je dobilo najviše državno đačko priznanje – Luča. Dakle, više od četvrtine ukupnog broja učenika devetog razreda. U OŠ „Maksim Gorki“ ove godine je 39 lučonoša.

Podgorička gimnazija „Slobodan Škerović“, pak, diči se sa svojih „oko“ 100 vlasnika Luče na 395 ovogodišnjih maturanata. Svaki četvrti ponijeće kući ovu diplomu. (Tačan broj lučonoša ne znaju jer, kako kaže direktor Radiša Šćekić, moraju da obave još neke verifikacije).

Nikšićka gimnazija „Stojan Cerović“ precizno ih je izbrojala. Ove godine imaju 103 maturanta koji su stekli tu prestižnu diplomu!

 

Direktor gimnazije – najtraženija osoba u Crnoj Gori: Cifre su dakle, impresivne. A da li su i razlog za zadovoljstvo?

Luču dobijaju svršeni osnovci koji tokom svih devet razreda školovanja na kraju školske godine imaju sve petice, ili najviše jednu četvorku (pravilo uvedeno prije nekoliko godina) i primjerno vladanje.

Maturanti, pak, Luču mogu dobiti na dva načina – svim peticama na kraju svih godina srednješkolskog obrazovanja, ili odličnim uspjehom kao krunom svih razreda tokom cjelokupnog dotadašnjeg školovanja. U ovom drugom slučaju, dobili su takozvanu „Luču 2“.

Dakle, valja precizirati – za gimnazijalce je riječ o brojkama za obje Luče.

„Dobitnici Luče 2 su ipak mahom lučonoše iz osnovne škole. Sa svim peticama ih imamo dvadeset, dvadeset i pet,“ pojašnjava za Portal Analitika Radiša Šćekić, direktor gimnazije „Slobodan Škerović“.

On je trenutno, sasvim sigurno, najtraženija osoba u Crnoj Gori. U nekoliko posljednjih dana imao je oko 800 telefonskih poziva od strane roditelja, kumova i prijatelja, radi intervencija za upis djece u Gimnaziju!

 

junscekiicokDiploma Luča, prestiž i korist: Bez sumnje da popularnost Luče leži dijelom i u tome što oslobađa dijete i roditelje predupisne nervoze za viši stupanj obrazovanja. Ali, pored ovoliko lučonoša, vrlodobrom đaku, pa i „običnom“ odličnom, zatvaraju se mnoga vrata i mogućnosti. Lučonoše su „zaglavile“ vrata gimnazija, koje su, zna se, prolaz za većinu fakulteta. Zato je borba za ovu diplomu postala žestoka. „Prošle godine, od 360 prvaka, imali smo 204 lučonoše, dok je 45 odlikaša ostalo 'ispod crte', neupisano“, kaže Šćekić.

U školama ne vole da se sumnja u njihove kriterijume.

Šćekić ne želi da zalazi u kriterijume ocjenjivanja u osnovnim školama, ali smatra da je „sasvim prirodno“ da škola koja upiše toliko vrhunskih đaka, na kraju i iznjedri njihov veliki broj.

Po struci psiholog, ovako objašnjava naš mentalitet: „Ne volimo da smo u sredini. Dijete, ako nije među najboljima, lako se predaje, i nije ga briga da li će preći među lošije đake“, tvrdi Šćekić. Ipak, u njegovoj školi malo je loših. Ukupno imaju između 20 i 30 ponavljača. „Dešavalo se i da ih je samo 10 u cijeloj školi, od oko 1.500 đaka,“ kaže direktor.

Svakako, mnogo manje nego što će se za „svoje doba“ sjetiti oni koji danas imaju između 35 i 50 godina. Pa i lučonoše regrutovane iz osnovnih škola...Iz cijele Podgorice, nije se moglo sakupiti jedno gimnazijsko odjeljenje. Naravno, grad je porastao, ali ipak... Je li toliki broj „odlikaša“ oznaka poboljšanja kvaliteta znanja ili pokazatelj nedostatka valjanih kriterijuma?

 

„Programirane“ lučonoše: Prema tvrdnjama poznavaoca stanja u crnogoskim školama, povećanje broja lučonoša je opšta tendencija. Jedna od škola koja nije podlegla tom „trendu“ je OŠ „Pavle Rovinski“ u Podgorici.

Dušanka Đurović, zamjenica direktora u toj školi, koja je ove godine iznjedrila 14 lučonoša od 119 učenika devetog razreda, tvrdi da je 10 do 15 posto neki „normalan“ procenat lučonoša na ukupan broj đaka devetog razreda. „Imamo 11,76 posto lučonoša ove godine, i smatram da je to potpuno normalan prosjek, koji govori o tome da imamo jasne i čvrste kriterijume ocjenjivanja“, kaže Đurović.

„Mi se interesujemo o 'našoj' djeci i kada izađu iz ove škole. Stalo nam je i da opravdaju nagradu koju su odavde ponijela,“ veli ona i dodaje: „Ima roditelja koji rano počnu da lamentiraju – samo da mi se djetetu ne pokvari Luča...“

Đurovićkin stav je jasan – nešto što nije zasluženo, ne može biti ni pokvareno, i da se poklanjanjem ocjena nikome ne čini usluga, a ponajmanje djeci.

Nekada je bilo nezamislivo da učenik koji na polugodištu ima trojku iz nekog predmeta, na kraju godine dobije zaključenu peticu. Danas se, međutim, dešava da i dvojka sa polugodišta na kraju preraste u peticu!

Šuška se i da postoje djeca za koju je od početnih razreda osnovne škole „programirano“ da postanu lučonoše.

Na pitanje da li je to tačno, jedna sagovornica Portala Analitika - koja je željela da ostane anonimna a koja radi u jednoj od tzv. „elitnih“ podgoričkih škola - kaže da su se stavljale oznake „L“ pored takve djece u dnevniku! „Danas nastavnici mnogo lakše daju sa četvorke peticu, nego sa jedinice dvojku“, tvrdi ona.

 

junrasook„Elitizam“ na naš način: Postoji i nauka o ocjenjivanju, jedna relativno mlada pedagoška grana, koja se zove dokimologija. U savremenoj pedagoškoj praksi ocjenjivanje se smatra jednom od neuralgičnih tačaka procesa obrazovanja.

Radovan Popović, rukovodilac Odsjeka za eksterno utvrđivanje kvaliteta rada u republičkom Zavodu za školstvo, smatra da je nesporno riječ o hiperprodukciji jednog, nekada, veoma teško ostvarljivog priznanja, kao posljedice pada kriterijuma. „Hiperprodukcija svih povelja, diploma, ordenja, obesmišljava samu nagradu i samo odličje,“ kaže Popović.

On je mišljenja da se u Crnoj Gori na ovaj način afirmiše lažni elitizam. „Kad bi to bio pravi elitizam, to bi bilo lijepo. Ali, premali smo za toliko elite.“

Popović smatra da bi jedno od rješenja bilo i eksterno provjeravanje znanja, kao paralelni mjerni sistem. „Govori se o uvođenju toga, ali bojim se da bi lučonoše bile oslobođene te provjere,“ sumnjičav je Popović.

Da li je i ovo jedan od vidova „kapitulacije“ kvaliteta pred „okićenim“ mediokritetstvom?

Nesumnjivo, štete od pada krijerijuma u dodjeljivanju Luče su mnogo veće nego što na prvi pogled izgleda.

Za djecu koja zasluženo dođu do ocjena i priznanja porazno je i demorališuće vidjeti da to što ona postignu uz mukotrpan rad, neko drugi olako dobije. To je najgori pedagoški primjer i najgora poruka koja se mladim generacijama šalje. S druge strane, postavlja se i pitanje – kakvu mi to intelektualnu elitu pravimo? Naučenu od malih nogu na nepotizam, odličja i priznanja bez pokrića?

 

Gordana Borović

Komentari (20)
  • realan  - tatina djeca
    Dok god bude protekcije po svim savovima i skole nece biti imune od toga, A sto bi se tatini sinovi ili kceri mnogo natezali da uce kad ce im tata biznismen to zavrsiti,znaju djeca bivse srednje klase koja izumire da ako ne daju svoj maxmum nema nista od luce i upisa na fax. Ipak sto se stekne stvarnim znanjem bit ce nagradjeno licnim uspjehom,ako nista drugo pogledace svakom u oci bez imalo stida.
  • Anonimus
    Otvorili ste niz vrlo znacajnih pitanja od kojih moze da nastane cijela serijal tekstova. Evo, ja predlazem jedan GIMANAZIJA SLOBODNA SKEROVIC< nekada elitna skola, ali elitna po znanju i kriterijumima dosla je na to da bude poznata samo kao skola koja od dobrih djaka pravi lose. Kako je to moguce? Pitajte same ucenike, osim ovih sto, koji su luconose preko veze. Svake godine u gimnaziji se formiraju dva odjeljenja od djece ciji su roditelji poznati ( pri tomnemislim samo ne djecu pliticat, vec ostalnih nasih "uglednika". E, ta djece, znala , ne znala uvijek su lucnose. Nema luconose u Gimnaziji koji je to zavrijedio svojim znanjem. Ono sto je bitnije je tretman "ostalih", nad kojim se profesori i bukvalno izivljavaju,NIima nije cilj da ih nauce, vec da ih uhvate da ne znaju. Dobro bi bilo da napravite tekst o tome , pitajuci djake , ali i roditelje ovih koji nijesu "probrani".
  • Iznogud
    O tome kakvo nam je skolstvo i kakvi su kriterijumi najbolje govori stanje u drzavi, a to su u stveri u prvom redu proizveli i doveli do takvog stanja upravo direktori skola. Direktori se biraju po partijskoj pripadnosti bez ikakvih arsina, kasnije ti ljudi moraju mnogo toga da "odrade" kako bi i dalje ostali direktori jer moraju i posljedne suse i maruse da zadovolje. Na drugo mjesto su roditelji koji nijesu sposobni da ocijene kapacitet svoje djece i koji pokusavaju da kroz svoju djecu zadovolje neke svoje ambicije i svoju sujetu.
  • Anonimus
    dje je administrator? da ne spava nedje?
  • Nana  - Kada se ocjenjuje ono što se ne zna
    Ako ovako nastavimo, pravi "nagrađeni" će biti oni rijetki učenici koji ne dobiju "Luču". Slažem se - nerealna očekivanja roditelja i djece, protekcija, novac čine svoje, ali ne zaboravimo - nastavnike! Značajan broj nastavnika ne poznaje, ne razumije ili neće da primijeni pouzdane, objektivne tehnike i metode (pr)ocjenjivanja znanja učenika. Tada bi znali i koliko je njihov rad u učionici kvalitetan. U suprotnom, ocjena je krajnje subjektivna, a nastavnici mogu biti zabrinjavajuće loši znalci svoje struke, ali u vrlo moćnoj poziciji - da ocjenjuju znanje učenika, a da sami loše rade. I onda počinje borba za ocjenu, u kojoj se ne biraju sredstva...
  • BRAVO ZA TEXT  - Kakva drzava takvo i skolstvo
    Kad sam ja zavrsio osnovnu skolu, tamo neke daleke 1983. godine, bio sam jedan od 10 ucenika za Lucom u mojoj OS, koja je bila na glasu u Podgorici. Gimnaziju sam zavrsio 1987. sa diplomom Luca2, a bilo nas 15-20.
    Moja djeca uce u OS Stampar Makarije, u kojem perspektivna aktivistkinja DPS s liste za odbornike u SO PG, u liku i djelu direktorke (a do prije 5 godina bila zestoki srpski radikal), stancuje "Luce", po narudzbi. A skola poznata po delikventima, tucama, maloljetnikom zlostavljanju...
    Gimnazija odavno vise nije skola renomea i kvaliteta koju sam ja zavrsio. To su mi potvrdile kolege s kojima sam tamo ucio, a koji sad u njoj predaju. Znaci ovoliki broj "luconosa" produkt je sistema. U sve na svijet se mogu kladiti da bi realni i posteni test znanja (da ga ne 'prodaju' prije testiranja) doveo do toga da 95% "luconosa" ne bi ni 4-ke zasluzili. Ali nijesu gori od drzave u kojoj zive, pa neka im je srecno.
  • Backo
    ja ubjedjujem mladje dijete, koje je zasluzeno odlican djak, da nikako ne upisuje ovu podgoricku gimnaziju. nakon iskustva sa starijim djetetom, ne zelim da dobro dijete izlozim teroru promasenih profesora u gimnaziji. To nije gimnazija iz mog vremena, profesora cijih se imena i danas sjecamo sa postovanjem. To je moje iskustvo, i bas podrzavam prijedlog iz gorenjeg koemntara da se napravi tekst o tome.
    Ima nas spremnih da javno progovorimo o zbivanjima u gimanziji.
  • ANONIMUS  - Podrzavam dva posljednja komentar a
    Podgoricka gimnazija takodje stanca luce, tu rade veze kao i OS `Stampar Makarije`. 50 luca u osnovnoj skoli, koji je prosjek po odjeljenju ako ih ima 6-7. zao mi je sto mi je dijete upisalo bas Gimnaziju `S. Skerovic`. Znacajan broj promasenih profesora je samo spreman na kaznjavanje djece, ne poznaju, ne razumiju ili neće da primijeni pouzdane i metode (pr)ocjenjivanja znanja učenika.
  • T. J.
    PODGORICKOJ GIMNAZIJI JE POTREBNO CISCENJE OD PROSVJETNOG KADRA KOJI NE ZASLUZUJE POSAO U PROSVJETI
  • slobodni umjetnik  - NIKO NE SMIJE DA NAPISE TEKST DA JE GIMNAZIJA POST
    Iako mnogi zele da se javno progovori da je podgoricka Gimnazija postala stjeciste nemorala, pocev od zaposlenih pa do ucenika, niko ne zeli da bude persona koja ce da upre prstom i kaze da je samo u Gimnaziji dzvoljeno da p rofesori dolaze u bermudama na posao i da ucenici dolaze u skolu taksijem ili cak sopstvenim autom, iako su maloljetni, a da u skoli bez ikakve kontrole konzumiraju razne opijate. Kakvi profesori, takvi ucenici. Kakvi roditelji takva djeca, sta drugo reci, ako se cuti o jednom tako velikom problemu. Mozda je Gimnazija mjesto na koje odlaze djeca onih koji su upropastili mnoge mlade zivote, pa im se vraca tako sto ce nemoralni profesori upropastiti njihovu djecu, jer ko moze vise upropastiti cistu djecju dusu nego roditelj i ucitelj. To je moj pogled na stanje u skolstvu u Cg,u kojem Gimnazija po svemu prednjaci. Pisite o tome ako imate hrabrosti...
  • Anonimus  - Novo ruho Gimnazije i Cizmice u Gimnaziji
    Нико не зна ста се данас дешава са Гимназијом у Подгорици, нико не зна је ли у плану да јој се промијени и име када се све друго у њој и око ње промијенило, нарочито професори. Ево приче о једној која је доживјела сличну трансформацију као подгоричка Гимназија...
    Професорица књижевности у подгоричкој Гимназији позната под надимком Чизмица, некада се звала Љубинка Јовићевић. Сада нико не зна како се она зове. Када је промијенила брачни статус и примила днк материјал једног подгоричког бизнисмена, утро се сваки траг њеном имену и презимену. Нико не зна ко је она сада. Ословљавају је старим именом, иако је очигледно да је она стара само по годинама, а по свему другом, сасвим нова особа, што и не чуди с обзиром на промјену њеног днк материјала. А тај материјал донио јој је потпуно нов изглед о којем прича цијела Гимназија, али и они који Гимназију посјете као родитељи или успутни пролазници. А мора да изазове причу када један просвјетни радник изнебуха промјени модни имиџ и у школу поч...
  • Anonimus  - NAPOLJE SA ZABLUDJELIM PROFESORIMA
    Posljednjih par godina, pojedine profesorice u Gimnaziju dolaze obucene kao da su zaposlene u javnoj kuci, a ne u obrazovnoj ustanovi. Shodno tome, zakljucak je da su pobrkale poslodavce i da vise cijene one koji ih vise placaju nego sto ih placa Ministarstvo prosvjete. Da imaju casti, dale bi otkaz i profesorsku platu ostavile nekom ko bi dostojno mogao da se "nosi" sa imenom prosvjetnog radnika i ne bi svojim nepristojnim izgledom besramno propagirale kako se za vanskolske aktivnosti svaki trud dobro "isplati"...Predlazem procjenu prosvjetnih radnika od starne psihologa, pa nek on ocijeni ko je podoban a ko ne da "drzi predavanja" o bilo cemu. I ko je zreo za penziju! Po bilo kom osnovu.
  • Anonimus  - "PROSVJETNI RAD"TREBA DETALJNO DA "PROCESLJA" GIMN
    Duznost redakcije "Prosvjetnog rad" je da odmah po pocetku skolske godine ode u Gimnaziju "Slobodan Skerovic" i napravi anketu i sa prosvjetnim radnicima i sa ucenicima o svemu ste je izlozeno kao problem u gore napisanim tekstovima.Jedno od tih pitanja je nepristojno odijevanje i profesora i ucenika i direktno pitanje direktoru Radisi Scekicu koja je granica koju treba da predju profesori u nepristojnom izgledu da bi bili opomenuti da se upristoje. Po misljenju mnogih, ta granica je davno predjena i od Gimnazije, koja je nekada vazila za elitnu skolu, ekstremni primjeri koji nalikuju svemu drugom vise nego prosvjetarima, iz dana u dan sve vise narusavaju ugled Gimnazije i od nje prave skolu "na losem glasu" u koju mozete doci kao da ste krenuli na Rimski trg, kako vam je volja, prilagodjavajuci se sopstvenoj tjelesnoj temperaturi a ne ustanovi u koju ulazite. "Prosvjetni rad" je duzan da makar pokusa da sacuva Gimnaziju od nepristojnih pojedinic koji...
  • Anonimus
    "PROSVJETNI RAD" je duzan da anketira i Ljubinku Jovicevic i da javno iznese njeno reagovanje na negodovanje roditelja- nezdovoljnih njenom nepristojnom odjecom- koji sve vise njeno ime pominju kao jedno od onih zbog kojih im je zao sto su djecu upisali u Gimnaziju i zbog kojih su uplaseni za moral svoje djece...
  • Anonimus  - SPASIMO GIMNAZIJU
    Kada se procitaju komentari na ovoj stranici, zakljucak je da Gimnazija strmoglavo propada. Hocemo li to dopustiti, cutke gledajuci kako joj pojedinci ruse ugled, zavisi od svih nas-njenih bivsih ucenika,roditelja, zaposlenih, ali i svih gradjana glavnog grada u cjelini. Spasimo Gimnaziju. Zasluzila je, jer sve nas je na neki nacin zaduzila. Steta je da nepovratno propadne.
  • Komentator  - Bez naslova
    Ljubinku Jovicevic ni njene kolege,kako sami kazu -vise ne racunaju u profesorice, otkad im je nepristojnim izgledom pokazala koji su joj zivotni prioriteti i cude se zasto niko od nadleznih ne reaguje nego Gimnazija mora da "trpi" takav kadar koji je samo po nazivu prosvjetni i ni po cemu drugom. Naprotiv,cutanje takvom kadru kao da "daje krila" pa se potcjenjivacki odnosi i prema znanju i prema knjigama, pokazujuci da je to nesto sto je najmanje vazno u zivotu. E ako je to duznost prosvjetnog kadra u Gimnaziji, onda srecno bilo i djeci i njihovim roditeljima!
  • Anonimus  - Gimnazijo, uspori!
    Na Facebooku je otvorena stranica Gimnazije Slobodan Skerovic pod sloganom USPORI ZBOG SVIH NAS KOJI TE VOLIMO... To dovoljno govori kojim putem je Gimnazija krenula, kakav joj je kadar i da ce, ukoliko nastavi da prati modni trend nemorala, propasti i zavrsiti kao svi koji ne znaju da se zaustave i uspore.
    bivsa ucenica
  • Anonimus  - DIREKTOR PRETOLERANTAN
    Direktor Gimnazije Radisa Scekic je radio dugo godina kao psiholog u skoli i za ocekivanje je sto on u svom direktorskom mandatu ne opominje dojucerasnje kolege kada narusavaju kucni red. A to sto oni njegovu toleranciju maksimalno koriste, sto je i sam priznao kad je u tekstu cija je tema bila postovanje kodeksa oblacenja - rekao da se kucni red skole ne postuje ni od strane zaposlenih ni od ucenika, iaoko je uredno svake godine urucen svim profesorima, to je vec pitanje kojim treba da se pozabavi Ministarstvo prosvjete. i ministar Slavoljub Stijepovic mozda treba postaviti direktora koji bi unio vise discipline medju zaposlene, a te posvjetne radnike koji nisu postovali kucni red i koji su zloupotrebili Scekicevu toleranciju "za nauk" premjestiti u neku drugu skolu, cisto da se zna da je Ministarstvo i dalje "resorni sef" i kad je Gimnazija u pitanju i da to sto neko dugo godina radi u Gimnaziji ne daje za pravo nikome da se moze ponasati kako hoce, bez reda i ...
  • Anonimus
    osilili su se profesori, treba im neko da ih dovede u red! Doktori i profesori se ponasaju ko da su iznad obicnih smrtnika, narocito profesori u gimnaziji, pa ih je neophodno spustiti na zemlju. Migo je za to!
  • Anonimus
    Prosvjetni radnici i ljekari koji uticu na zivot vskaog covjeka, jer su nezaobilazni u razvojnom zivotnom putu, ponasaju se gore nego pripadnici bilo koje druge profesije. valjda rukovodjeni njihovim primjerom koje ne trpi sankcije od drustva, i svestenici su malo po malo poceli da gube norme pristojnog ponasanja. Koristoljublje je najvise izrazeno u ove tri profesije koje bi trebalo da budu najmanje hedonisticke i materijalne i koje bi trebalo da se bave dusom i duhovnim stvarima. Profesorice su najnepristojnije obucene od svih drugih zena. Ljekari su najgrublji i najhladniji u ophodjenju, svestenici imaju problem sa manjkom vremena...itd... kao da su postali sve sto im je bilo najstroze zabranjeno i sto im najmanje dolikuje. DA BOG SACUVA!
Dodaj komentar
Vaši Kontakt Podaci:
Komentar:
Zaštita
Morate navesti anti-spam kôd koji stoji na slici.
 
Baner

Najčitanije vijesti

Baner

Pretraga

Baner
Baner

Cloudy

16°C

Podgorica

Prognoza za tri naredna dana:

Showers
13°C / 22°C

Showers
14°C / 22°C

Rain
13°C / 18°C
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Analitika - Informativni Portal © 2014.