PUSTAHIJA: Bura u casi svete vode

Autor: Milorad PUSTAHIJA

PUSTAHIJA: Bura u čaši svete vode

Zašto me toliko opterećuju crkovne teme i mori priča o osveštenju crkve na Njegušima? Zato što Risto Ćirov i Milo Radovanov atakuju na moj sekularistički svjetonazor. Prvi činjenjem, a drugi nečinjenjem...
Objavljeno: 31. 08. 2017 - 07:45 Promjenite veličinu teksta: A A A

Mogla se ova kolumna nasloviti i „Pop Ćira i pop Spira“ ili „Bakonja fra Brne“ ili slično nekako da povod nije otužan sa potencijalnim ozbiljnim poslijedicama. I pitam se zašto se ja, ljevičar i ateista, toliko bavim religioznom tematikom. Nisam imao vizije ni prosvjetljenja niti mi se ukazao arhanđel Gavrilo sa porukama, pa sam se malo zamislio i zabrinuo da u „Pobjedi“ postoji neki virus po tom pitanju. Mislite, nije ralno?

Nedavno se Lav Lajović, bivši izvršni direktor „Pobjede“ zakaluđerio, a i Draško Đuranović, sadašnji direktor i glodur mi je sumnjiv: prije jedno godinu dana pokrenuo seriju članaka sa dokazima o nezakonitom uknjiženju Srpske pravoslavne crkve na ogromnu državnu imovinu koja je ostala od ukinute i okupatorima prisajedinjene autokefalne Crnogorske pravoslavne crkve. Pomislih da Draško hoće da u katastru oposli zemne poslove prije no se zakaluđeri u CPC i ufati se Boga i metafizike. I pitam ga direktno o namjerama, da li je to stvarno zarazno i može li se elektronski prenijeti na mene kad šaljem kolumnu? Veli on da neće u kaluđere i da nije kršten; a sve i da hoće - ne bi bio red da to učini prije Kusovca i ostalih prethodnika...

Odahnuh: red na kolumniste-ipo đakone došao bi u tom slučaju tek u drugoj polovini vijeka.

Onda se vi pitate - zašto me opterećuju crkovne teme? E, zato što Risto Ćirov i Milo Radovanov atakuju na moj sekularistički svjetonazor. Prvi činjenjem a drugi nečinjenjem. Imamo i najsvježiji primjer činjenja SPC i nečinjenja CG vlasti. Elem, Radonjići su na Njegušima obnovili staru guvernadursku crkvu, sazidanu krajem 17. ili početkom 18. vijeka i pozvali gospodina Mihaila mitropolita CPC da osvješta crkvu. To doču Risto Ćirov, pa priprijeti da je ta crkva njegovo vlasništvo i da će on u taj dan doći sa par stotinah drugah i činodejstvovati po Njegušah. I tada dobre poštene, nezavisne, vizionarske i ažurne crnogorske institucije reaguju i – tobože opštega dobra radi - zabrane taj dan i popu Ćiri i popu Spiri rabotu! Činodejstvovao je čak i šef policije Stojanović sa jednim udarnim odjeljenjem. Kad, naredno jutro na sabajle - early in the morning, kako vele na Njegušima - iskoče naši iz CPC iz busije i osvještaju crkvu. Hoće li prekosjutra zapanuti gore Risto i raskužiti i preosvještat nesretnu crkvicu, samo bog zna.

Sad dva pitanja. Prije svega: zašto se Risto meće i trpa na Njeguše kad ga niko ne zove? Zato što crnogorske institucije sa Milom Radovanovim na čelu nijesu imale onu rabotu, a ni umnost, da donesu zakon o slobodi vjeroispovijesti. Pa zemljom i dušama vjernih ara strana, u Crnoj Gori neprijavljena crkva, koja ne priznaje ni državu Crnu Goru niti Crnogorce. I šta sad da rade građani poput mene, da vičemo - Milo Srbine?! Nijeste svojevremeno smjeli od Rista da Mihailu omogućite prisustvo na javnoj raspravi o pomenutom zakonu, no ste ga prepustili pljuvanju i ćuškanju od strane Ristove rulje.

I drugo pitanje: otkud to da je Risto vlasnik crkvice na Njeguše kad su je zidali Radonjići i obnovili Radonjići? I drugi odgovor: zato što je administracija sa Milom Radovanovim na čelu nezakonito i tajno uknjižila Rista lično i Beogradsku patrijaršiju na imovinu bivše CPC! Znam Milo, CPC i crnogorske NVO su nejake i neinventivne i stalno ka tići čekaju od tebe pare a ne nude puno toga. Bojim se i ja da oni preuzmu crkvenu imovinu jer bi nagrnula na svetinje trava. Ali, to je crkva prađedovska pa ćemo je izgrađivati. Crnogorskijah stranakah nema, a i tvoja je izgleda samo deklarativno crnogorska. A Milo Radovanov ne vidi kakva se šansa propušta. Evo jedne kratke kros-benefit analize.

Zamislite: ukinemo Ristovu crkvu i proglasimo Pravoslavnu crkvu u Crnoj Gori; ukinemo prekogranične eparhije i odstranimo strane sveštenike... Kakva prilika! Otvorila bi se masa vjerskih funkcija na koje bi mogao Milo mogao da smjesti svoje nesposobne uhljebe iz državnog aparata da plijeve travu po manastira. U međuvremenu, imao bi priliku da pomoću mladih i sposobnih reformiše svoju stranku. Ukoliko se ovo ne desi, sve će ostati bura u čaši svete vode. I zauvijek problem na grbači ljudi i države Crne Gore. Misli li Milo Radovanov da je ovo neizvodljivo? Bogme – nije!

Pa, ako je pestolonasljednik Aleksandar mogao da nam Ukazom uzme crkvu, možeš i ti, kao predsjednik države, da nam je vratiš Ukazom, i to sa istim obrazloženjem da u jednoj državi ne mogu biti dvije pravoslavne crkve. Sve ovo pod uslovom da se nisi stvarno povukao i da ćeš da budeš Predsjednik Crne Gore. Bolje ti je da se tek nakon ovakvog velikog djela povučeš u legendu nego da sada ideš u ilegalu. 

Pobjeda

Komentari: 35

nenad mne

31. 08. 2017 - 08:34

To je to-tačka!
Deki

31. 08. 2017 - 08:35

Odlično Pustahija! Skidam kapu. Nema puno Crnogoraca koji "smiju" ovako direktno saopštiti pravu nistinu. Crnogorska intelektualna "elita" ( na čelu sa CANU-) je po pitanju Crkve u CG bježi od ovog pitanja i zabija glavu u pijesak, a sve iz razloga da se ne zamjeri Ristovoj sekti!
Đuro Pera Mila Šutova

31. 08. 2017 - 10:20

Zato on i piše kolumne u Pobjedi.
Guro

31. 08. 2017 - 10:59

Aooo, Djuro brate, nije dati da te Analitika nije pitala smije li ovaj da pise kolumne. To je nedopustivo, bruka, bez tvojeg odobrenja ovo pustati.
Prust

31. 08. 2017 - 08:47

Odlican tekst tacno u centar,pitanje je pitanja zasto je Milo Radovanov stao na pola puta i nedovrsi zapoceto.U jednom interviju pita ga novinar zasto nakon obnove nezavisnosti nije pokrenuto oburdavanje podgoricke skupstine 1918,on odgovara da nije potrebno jer smo obnovili nezavisnost,a na drugu stranu Risto Cirov radi punim jedrima da asimiluje Crnogorce.Dali iko u Crnoj Gori moze vijerovati da je Milo Radovanov neobavijesten sta se desava na terenu,ne naravno pa dolazi pitanje zasto je Ristu Cirovom dozvoljeno to sto cini.Posto se ne mozemo vratiti deset godina unazad,ali Milu Raovanom u slijedecem periodu ostaje da povrati duhovnu CG "svojiem" Crnogorcima,ili da bude konvertit,nazalost znano u CG istoriji,boze mu oprosti,eto toliko dje cuo ili ne cuo!!!!
Mopasan

31. 08. 2017 - 09:02

Ako pogledas Ristovu pastvu kakva je, vidjeces da bi jedva cekali povod da naostre zube i krenu. Vec dugo. Sta vise, mole boga da im se da povod. Sto onda? Posebno sto Risto moze kad hoce da skupi hiljade njegovih, a Mihailo ne. Crnogorci radije kao oruzje koriste stavove i mudrovanja, uz dojcericu, nego da se mrdnu. Inace bi uz Mihaila bili hiljade pristalice. Jer, ko ce se lomit put Njegusa?
Bajica

31. 08. 2017 - 10:45

[email protected] tad neko mora da mu stane na put onaj svevisnji koji ne prasta oli neko ovozemaljski.Crnogogorci se stalno povlace ka da su dosljaci u svojoj drzavi,dok Posrbice jacaju svakim danom sve vise i vise.Pa sam primjer je presjednik(nms) drzave otvoreno radi na asimlaciji Crnogodaca,ne pravimo se ludi zar ne vidimo samo on je svojim necinjenjem ili cinjenjem zavisi sa koje strane gledano,napravio zla Crnogorcima nista manje od Rista Cirovog.Pobogu kada Posrbice kazu da je najpopularniji Crnogorski politicar,pametnom dovoljno,a onim ostalima bog uplmoc!!!!
danilo s.

31. 08. 2017 - 08:54

Taman tako. Ako CG pod hitno ne usvoji novi Zakon o crkvenim zajednicama koji ce - nadam se - regulisati pravni status svijeh crkava u CG (ukljucujuci i okupatorske SPC) i ne vrati crkvenu imovinu nelegalno i nelegitimno oteteu 1920 u vlasnistvo CG - problem Pravoslavne crkve/ava u CG mogao bi da raspoluti i unisti samu drzavu? Nama ne trebaju nacionalisticke , etnofiletisticke, crkve u CG. CG je dovoljna jedna Pravoslavna Crkva koju bi prihvatiila - kao autokefalnu - i vaseljenska patrijarsjija u Istanbulu. Sve ostalo zamrznuce probleme - do nove erupcije nacionalizma. A tada nas ni sam Bog nece moci spasiti od krvozednog etno-klerikalizma koji promovise SPC?.
Milorade,esi li moga brez ovog

31. 08. 2017 - 11:01

..viđi što predlaže danilo s...a-da te drob zaboli-ka da te virus napa...?!
danilo s.

31. 08. 2017 - 15:24

Ne znam da li vas ponekad drob boli, ali, vjerujem da vas glava sigurno nikada ne boli?
ne bogu mi glava..

31. 08. 2017 - 17:46

...jer da bi te glava zaboljela-treba imat u glavu danilovu šaržu-gemišt...?Oliti buć-ku-riš...od crkve Spomenice-Lokalne pomijesne pravoslavne u Crnoj Gori-brez onoga što ti bućkuriš u glavi pregori.."ono- crnogorsku"..koju nam obeća na ovaj Portal..danilo s..o-odmori malo-učini pomaju glavi tvojoj-osjeća se iz nje začepljenje...?
Miqo

31. 08. 2017 - 09:05

E da je Milo Radovanov razmišlja vašom glavom,nebi bilo Nezavisne CG u skorije vrijeme..Sjetite se sve sile koja je bila protiv CG,sjetite se i stranih prestavnika koji su bili protiv CG nezavisnosti..Milo Radovanov je svega svjestan bio,i uradio i rizikova sto nijesu uspjeli,znali,mogli,od 918.do 2006.g.Mislim da će i pitanje Crkve riješiti na bezbolan,i bezopasan način po CG. Tiha voda brijeg roni....
MNE

31. 08. 2017 - 09:39

Tipično razmišljanje novokomponovanog Crnogorca! Kod posrbica nema tihe vode koja brijeg roni. Uzimaju sve i odmah. I Crkve i Manastire i jezik i more i ... a ti čekaj još 200 godina sa tihom vodom i brijegom!
Ne slažem se sa tobom!

31. 08. 2017 - 11:09

I crkve i manastiri su u Crnoj Gori i iz nje niđe neće. I more je Crnogorsko a jezik samo naš jer Srbi ne govore tim jezikom po njihovom priznanju. Ti ako misliš nešto činjeti sam evo ti prilike. Pritisli su Srbi koliko mogu. A ne mogu ništa do da izazovu budale. A budala je kod Crnogoraca srećom veoma malo
MNE

31. 08. 2017 - 11:48

E pa ti onda idi u "naše" crkve i manastire i tamo se vjenčavaj i krsti đecu. A već tvoji unuci će asimilacijom postati posrbice. Gvožđe se kuje dok je vruće, a mi ga poprilično ohladismo od 21. maja 2006.
Slažem se sa tobom!

31. 08. 2017 - 11:05

Evo Srbi nijesu tiha voda pa oburdaše sve a ponajprije oburdaše sebe. Mi to nećemo! Crnoj Gori treba oko 20 godina da se uspostavi. Imajmo strpljenja. Ti što nemaju strpljenja prave problem
Bajica

31. 08. 2017 - 12:54

[email protected] po tebi ispada ka da je on sam ovo izvojevo,ka da mu je od Radovana ostalo u naslijedstvo.Budimo iskreni bio je prvi oli Primus kako govorase,ali bez Crmogoraca moga je ostati u dzemperu da ne pocnemo o ostalom....itd!!!!
Sve ti je ka u Jovanđelje..

31. 08. 2017 - 09:44

...ali imali iđe pod nebeskom kapom-da se crkva osveštava-brez ijednoga vjernika-ka onomad na Njeguše u Raićeviće(jer nijedan slika-sa toga mjesta ne prikaza brez popove?)? Nema Milorade brez da se zvekne-pa ni na Svinjišta..đe još abitava KOMUNISTIČKA ELITA-pod kontrolom popa Rista-poznatog MORAČKOG JARCA-koji je prije nekolike godine u komunističko Svinjište -eks teritorija Gonje bande od Grblja...popravio im od "svojije turističkije para-dolora" i osveštao svetoga Arhanđelja..? Oko krvave dinastije karađorđevića- aleksandra prstolonašljednika neću trošiti vemena-on je naš crnogorski unuk-jer da ga nije rodio ko ga je rodio-CG danas nebi imala problema? Jok,jok bolan Milorade sa Gornje bande od Grblja...? I na ultimu od ultime-da ti se pofalim...moji prijatelji-kolonisti iz Vojvodine odeći na more-zavičaju svome-sa četničkog Sokolca donesoše mi dar od boga naručen-nekoliko kesica cukra-za srpsku crnu kafu-sa likom Druga Tita i negovim potpisom! I Bosna se mijenja! A mi..?
Vala si velji čoek

31. 08. 2017 - 11:12

moga bit da nemaš mu*ah sitnijeh. Sve nešto uvijeno, ne zna se što misliš, ka đevojčica. A zna se lijepo, protiv Crne Gore si koliko gođ možeš.
DA TE ČUJE NJEGOŠ REKA BI TI..

31. 08. 2017 - 12:04

...Vala si.."BUDALA SLIJEPA KOD OČIJU-VIDI A ZALUDU VIDI.."!!!! Brez uvijanja-OKO MI ZRCALO I TVOJE POJANJE IZ ŠUPLJEGA U PRAZNO...?!
Niki

31. 08. 2017 - 09:52

Uvijek me ludo zabavlja kad o crkvi i religiji brinu ateisti,antiteisti,bogoborci,i ostale komunisticke klike. :-) CPC je valjda jedina organizacija koja sebe naziva crkvom u kojoj 100 procenata clanova i pristalica ne vjeruje u Boga. Pa to je za Riplija! :-)))))))
Miko

31. 08. 2017 - 10:13

Sreća da je SPC organizacija ( ili sekta kako je mi u CG zovemo ) koja privlači vjerujuće ljude u svoje redove. Među najistaknutijim "vjernicima" je svakako Arkan i ovaj vaš pop Risto, koji mu je otvorio vrata cetinjskog Manastira.
"BUDALE SU SLIJEPE KOD OČIJU

31. 08. 2017 - 09:55

..VIDE,VIDE-A ZALUDU VIDE-JER NE GLEDAJU OČIMA no gu...?!
Mishko

31. 08. 2017 - 10:12

Da se razumijemo bez Crnogorske Pravoslavne Crkve nema Crnogoraca ni Crne Gore,onaj ko ne shvaca tu cinjenicu ili je kreten(politicki) ili konvertit tu nema velike filozofije sto se tice buducnosti Crne Gore.Kroz svijetlu istoriju Crne Gore sastavni dio je bila CPC i nosila borbu za samobitnost i opstanak.Pa sam Njegos je bio Vladika Crnogorske Pravoslavne Crkve,zar sa tim nije dovoljno receno da sva vrijednost Crne Gore se prozima sa CPC.Ima u komentarima koji razvodnjavaju ovaj odnos prema CPC raznim razlozima,moraju shvatiti da smo dozivjeli moralno posrnuce i jedino nas opstanak zavisi od duhovnih Crnogorskih Vrijednosti i bez CPC nemamo buducnost kao narod,shvatite vec jednom dok nije kasno!!!!!
Mish-ko?

31. 08. 2017 - 10:32

...što bi reka Njegoš "A što je Mish u tikvu-nego sužanj"? Zato i Amerika napreduje-e velike dolore ulaže u razvoj "VJERE I NACIJE-PREO AMERIKANSKE AUTOTHONE CRKVE.."? E BORA MI..NIŠTA BREZ CRKVE-A RABOTATI MORAŠ KA CRV U KAMENU-KA VAM VESELI PRECI-KOJI OSTAVIŠE VAS VRLE POTOMKE-"MAK SE ĐAOLE OD MENE-DA TE ZAMOLIM-DOĐI ŠUTRA PA ĆE MO O RABOTI-A DA NO RABOTATI"...DRAGI Mish-ko...? Ukabuli-dok nije kasno...?!!!! I usput da te upozorim-da pored crkve i neizbježne vjere-nekad vere..bitno je-presudno za opstanak nacije zadržati autothoni govor i pismo-koje ti i družina nijeste još naučili...No ćosate na stranoj azbuci-pismu kukla vam majka..ka što je ovome narodu sa vama-pevcima na odžacima-od krovova vašije domova...!!!
Niki

31. 08. 2017 - 10:32

Za Miska: Koje su to duhovne vrijednosti Crnogoraca? Kladionice,kriminal,droga,prostitucija,promiskuitet? Koje od tih pobrojanih? Kada bi se recimo na samo mjesec dana u C.Gori zabranili-kladionice,fudbal,automobilski saobracaj ,mobilni telefoni i seks dvedeset posto Crne Gore bi izvrsilo kolektivno zamaknuce. Toliko o duhovnim vrijednostima danasnjih Crnogoraca.
VIC

31. 08. 2017 - 11:19

Tijelo srpkinje a glava ćurke-starleta!
Miko

31. 08. 2017 - 11:26

Odavno ništa gluplje ne čuh. Kladionice, fudbal, automobilski?!? saobraćaj, mobilni telefoni?!? i s**s... Pa pobogu Niki ovo je 21 vijek. Sve to postoji i u Srbiji, Bosni, Italiji, Danskoj...I zašto bi se bilo što od toga trebalo zabraniti? A, što se duhovnih vrijednosti tiče, moram priznati da ste tu u prednosti. Imate sektu SPC, imate Rista, imate Pahomija, Kačavendu... jednostavno tu ste u prednosti!
Mishko

31. 08. 2017 - 11:28

[email protected] potrebe moj komentar sve si reka u tvom komentaru,citaj nesto iz knjiga,a ne sa mobilnog telefona.Pozdrav!!!!
Niki

31. 08. 2017 - 10:58

Zasto mi nijeste objavili komentar? Neka mi administrator objasni sta je to uvredljivo bilo u mom komentaru a da se pritom deset puta gore diskvalifikacije u komentarima objavljuju? Ne trebate ni ovaj komentar onda objavljivati,sramota je za novinarstvo to sto radite.
Milorade,esi li moga brez ovog

31. 08. 2017 - 10:59

..."plagijata"-"..i proglasimo Pravoslavnu crkvu u Crnoj Gori..."? Ovo je izum-moga prijatelja danila s...u-koji na ovaj Portal prije nekolike godine OBEĆA NAM LOKALNU pomijesnu pravoslavnu Crkvu u Crnoj Gori..."?! Pa se u "predlaganju s m e o"-i zaboravio joj onaj epitet-prefiks "CRNOGORSKA"? ČUDNE SLUČAJNOSTI-ĐE ABITAVAJU MUDRI I PAMETNI ?..DALEKO BILO I AMERIKANCIMA- MOJIM "PRIJATELJIMA"...?
Boban Bg

31. 08. 2017 - 11:14

Odlično Miki. Ako Djukanović ne završi ono što je započeo, kao da nije ništa uradio. Džaba smo krečili. Nakon briljantno izborene nezavisnosti napravljena je ogromna greška u koracima. SPC je stub anticrnogorstva i antidržavlja. Zmija se udara zna se dje. I to odmah. Zato, ako ova vlast ne izglasa Nacrt zakona o slobodi vjeroispovjesti, odnosno, njegove bitne odredbe, gubi svaki legitimitet kao procrnogorka stranka i stranka koja je nosilac projekta nezavisnosti
Djuro Vucinic

01. 09. 2017 - 14:57

Pa Bobane ako mislis na DPS na osnovu odnosa prema CPC ili Crnogorskom jeziku,dovoljno je da popricas onako intimno sa rukovodecim ljudima stranke na relevantnim pozicijama koji se ticu ovih problema .Sve ce Ti biti jasno ,jer se sa svime slazu ,ali kazu nije vrijeme.A vrijeme ne stoji ,radi u korist CG stete .Umirio se i spec tuzilac g Katnic oko pompezno najavljenog izvidjaja i uloge SPC u "drzavnom udaru" .Muk .To sve govori o odnosu prema CPC .Evo i g. Pustahija kojega stvarno nije nesto mnogo interesovala crkva , da li zbog odlaska g. Lava Lajovica u svjestenike ili straha da Drasko ne podje za njim (mada je g Lajovic i magistrirao na temu duhovnosti naseg svetitelja ) postade Miki zaintrigiran ,posebno za Mila Radovanova,kakvu je guju u njedrima uzgajo.Tako i treba ...Sad smo docekali da nam g Amfilohije i njegova kleronacionalisticka bratija pojasnjava da su oni potomci onih koji su stvorili CG.
Đuro,vaš je problem..

01. 09. 2017 - 18:59

...u tome što se bavite drugima-a ne sobom-na izdisaju..?! Pitam vas-ko je kriv što od bezmalo 50% zapisanih "na zapisnik" crnogoraca-u popisu 2011 zbori maternjim crnogorskim jezikom "vas" 36,97 % ili manje 8,01% od broja "zapisanih crnogoraca"?! Pa ondarake Đuro kućo ovom procentu Srba od 28,73%-pridadnite ove 8,01% "crnogoraca"-koji neznaju maternji crnogorski jezik-ni beknuti"!!!..Zato Đuro kućo-uzmite ovaj "vaš broj upisanih 44,98% pa odbite od njega ovije 8,01 %-i reci mi tader koliko ima Crnogoraca a koliko Srba u Crnoj Gori!..Zato Đuro pod itno ZRCALO u ruke-pogledajte se dobro u njih-pa mi recite koga ste gledali-viđeli u vašemu ZRCALU (Njegoš)..?!!!
Šahbaz

08. 09. 2017 - 13:52

Ne trebaju mi Njeguši, ja ću u Manastir Moraču otići i bez vjerskog servisa Ristovog ili Mihailovog, isto onako kako su moji pretci činili.
Novi komentar